اصطلاح طراحی محصول صرفاً به شکل یا فرم یک محصول اشاره ندارد، بلکه مرتبط با عملکرد، ایمنی، سهولت استفاده، دوام، پایداری و قیمت نیز است. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تحقق این اهداف رایانه‌ای کردن فرایند طراحی با استفاده از خدمات طراحی صنعتی است. امروزه صدها نرم‌ افزار صنعتی CAD (با کمک رایانه) در بازار وجود دارند.

برخی از آن‌ها ساده هستند یا برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر به‌عنوان مجموعه نرم‌افزار صنعتی شامل چندین برنامه در یک بسته برای کمک به شرکت‌ها برای طراحی محصول در مقیاس صنعتی ارائه می‌شوند. بر اساس نوع استفاده کاربر در اینجا 5 برنامه برتر نرم‌افزار طراحی صنعتی را معرفی کرده‌ایم.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

اتودسک اتوکد (Autodesk AutoCAD)

وقتی صحبت از نرم‌افزارهای CAD (طراحی به کمک کامپیوتر) می‌شود، بدون شک از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای صنعتی است. این نرم‌افزار بیش از 35 سال پیش شروع به کار کرد و با سیستم‌عامل‌های ویندوز، Mac ، IOS و Android نیز سازگار است. اتوکد یکی از معدود برنامه‌های CAD است که به‌خوبی در رایانه‌های Mac کار می‌کند و این نرم ‌افزار صنعتی محبوب نه‌تنها به دلیل قابلیت‌های زمانی بلکه همچنین به دلیل رابط کاربری بصری جذاب، طور گسترده در دنیای طراحی محصول توسط متخصصان و مبتدیان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها از اتوکد برای معرفی طراحی سه‌بعدی به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند که آن را به یک انتخاب مشترک در بین متخصصان جوان تبدیل کرده است.

طراحان صنعتی به دلیل اینکه این نرم ‌افزار صنعتی دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها برای تهیه و ویرایش هر دو مدل 2 بعدی و 3 بعدی با استفاده از اشیا مشبک، سطح سازی و اجسام جامد است، از آن استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانید طرح‌ها را با متن، جدول، ابعاد و سایر اطلاعات مرتبط حاشیه‌نویسی کنید. اگرچه ممکن است برای پروژه‌های پیچیده‌تر بهترین نباشد اما ابزارهای موجود در این نرم‌افزار آن را به‌عنوان یک نرم‌افزار بی‌بدیل برنامه‌های CAD تبدیل کرده است.

همچنین به کاربران امکان دسترسی به آموزش و کتاب‌های راهنما برای پیشرفت مستمر در مهارت‌های خود می‌دهد؛ حتی اگر این کار را به‌عنوان یک فرد کاملاً مبتدی شروع کرده باشند. همچنین این نرم ‌افزار صنعتی شامل بروشوری از مواد شامل چوب، آجر و بسیاری از رنگ‌ها است که به شما این امکان را می‌دهد تا نور را تنظیم کنید و از مدل‌های ترسیم شده تصویر واقع‌گرایانه بسازید.

” پیشنهاد مرتبط: آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری صنعتی و تولیدی

سولید ورکس (SolidWorks)

این نرم‌افزار صنعتی که توسط Dassault Systems توسعه‌یافته است به دلیل قابلیت‌های rendering (واقعی سازی) قدرتمند، رابط کاربری مناسب و هزینه نسبتاً مقرون‌به‌صرفه ممکن است پرکاربردترین نرم‌افزار (طراحی به کمک کامپیوتر) CAD باشد. بسیاری از کاربران این نرم‌افزار در رشته صنایع مهندسی و طراحی هستند و در بین کسانی که در صنعت معماری هستند کمتر رواج دارد. بسیاری از مؤسسات دانشگاهی نیز از SolidWorks به‌عنوان ابزاری برای یادگیری طراحی سه‌بعدی استفاده می‌کنند.

در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای پیچیده طراحی صنعتی SolidWorks اغلب برای کاربران متوسط طبقه‌بندی می‌شود و تنها دلیل این طبقه‌بندی این است که بسیاری از کاربران می‌توانند در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی با ویژگی‌ها آشنا شده و از طرح آن استفاده کنند. این نرم‌افزار بدون شک یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارهای CAD است و به همین دلیل است که کاربران این نرم‌افزار بسیار زیاد هستند.

SolidWorks به شما کمک می‌کند تا اشیا 2 دوبعدی و مدل‌های سه‌بعدی کاملاً دقیق را ایجاد کنید. شما به یک قسمت از مواد قابل طراحی دسترسی دارید، به‌عنوان‌مثال شیشه، آجر و چوب یا می‌توانید یک ماده سفارشی ایجاد کنید. نمونه‌سازی مجازی نیز در دسترس است و به شما امکان می‌دهد در صورت مجازی بودن کیفیت محصول را بهبود ببخشید. قابلیت‌های رندر آن در پیشرفته‌ترین حالت نیست اما هنگام کار با اجسام کوچک‌تر به‌اندازه کافی چشمگیر است.

لب ویو (labVIEW)

Laboratory Virtual Instrument که معمولاً به آن LabVIEW می‌گویند یک بستر طراحی است که عمدتاً برای ایجاد اتوماسیون صنعتی، برنامه‌های اتوماسیون داده‌ها و کنترل ابزار استفاده می‌شود. با سیستم‌عامل ویندوز، Mac، نسخه‌های مختلف UNIX و Linux سازگار است. برخلاف تمام برنامه‌های نرم‌افزاری طراحی فوق‌الذکر LabVIEW برای ایجاد مدل‌های 2 بعدی و 3 بعدی در رایانه‌ها نیست. این نرم‌افزار توسط شرکت‌ها برای پیکربندی نحوه تعامل سخت‌افزار یا تجهیزات آن‌ها با یکدیگر و استفاده از داده‌های موجود استفاده می‌شود.

هر برنامه مهندسی که به آزمایش، اندازه‌گیری و کنترل نیاز دارد، می‌تواند از تجمیع سخت‌افزاری گسترده LabVIEW و رویکرد گرافیکی برنامه‌نویسی برای تجسم آسان‌تر بهره ببرد. این برنامه صنعتی به مهندسین این امکان را می‌دهد تا به‌محض نیاز، برنامه‌ای را طراحی کرده و هرگونه اشتباه در کدگذاری را تشخیص دهند. Labview ابتدا در سال 1986 برای Apple Macintosh منتشر شد ولی اکنون بسیار پیشرفته‌تر شده و قادر است داده‌ها را از هر دستگاهی دریافت و تصویرسازی کند.

رابط کاربری نرم‌افزار کاملاً آسان است که حتی غیر برنامه‌نویسان نیز می‌توانند به لطف مستندات و مثال‌های موجود، طرح‌های کوچک را بیاموزند و ایجاد کنند. برخی از شرکت‌های بزرگی که از LabVIEW استفاده می‌کنند که شامل TESLA، Northrop Grumman و KLA-Tencor هستند.

کتیا (CATIA)

برنامه تعاملی سه‌بعدی به کمک رایانه که با نام CATIA شناخته می‌شود مجموعه نرم‌افزار دیگری ازDassault Systemes است. این نرم ‌افزار صنعتی با زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده است، در واقع عملکردهای قدرتمندتری نسبت به SolidWorks در عمل رندرینگ دارد. بااین‌وجود به دلیل نحوه نگارش CATIA ، ممکن است در بازار مملو از نرم‌افزارهای صنعتی با رابط‌های کاربری گرافیکی سنگین، کمی قدیمی شده به نظر برسد.

تا آنجا که به قابلیت مدل‌سازی سه‌بعدی مربوط می‌شود، یکی از بهترین‌های بازار است. این برنامه چیزی فراتر از یک نرم‌افزار طراحی به کمک رایانه است. دامنه این برنامه شامل عملکرد، تولید، مهندسی و مدیریت چرخه حیات محصول است. ابزارهای CATIA برای مهندسی پیشرفته هوافضا، قطعات الکتریکی، اجزای موتور و سیستم‌های مولد برق در نظر گرفته شده است.

این یک نرم‌ افزار صنعتی پیچیده است که برای کاربران متخصص ساخته شده است. رابط کاربری بهترین نقطه قوت آن نیست، همچنین دستورات زیادی برای کنترل کامل کاربر روی مدل‌ها دارد. خوشبختانه، با تلفیق توابع اغلب استفاده شده در یک خط فرمان می‌توانید ماکرو ایجاد کنید تا گردش کار را آسان‌تر کند.

مبتدیان باید زمان زیادی را صرف پی‌بردن به نحوه کار این نرم‌افزار کنند اما کاربران باتجربه طراحی CATIA قادر به ایجاد برخی از اشیا با بهترین شکل هستند. Goken America ، Cyient و Triumph Group چندین شرکت بزرگ هستند که از CATIA استفاده می‌کنند.

” پیشنهاد مرتبط: آشنایی با برنامه صنعتی

اتودسک اینورتور (Autodesk inventor)

علی‌رغم سازگاری محدودAutodesk Inventor یکی از شناخته‌شده‌ترین نام‌ها در صنعت است و توسط شرکت‌های بزرگی مانند Aerotek ، Flowverse و ABEC مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های اصلی این نرم ‌افزار صنعتی شامل مدل‌سازی فرم و پارامتریک، تحلیل تنش، شبیه‌سازی پویا و همچنین اتوماسیون طراحی قطعه است. این نرم‌افزار در صنایع مختلف از جمله طراحی گرافیک، معماری، مهندسی، ماشین‌آلات، خودرو و ساخت محبوب است.

ویژگی شبیه‌سازی آن بالاتر از حد متوسط است و به شما امکان می‌دهد با استفاده از چندین نقطه داده مانند اصطکاک، تنش یا وزن یک طرح محصول مجازی ایجاد کرده و آن را از نظر قدرت و عملکرد آزمایش کنید. هنگامی‌که برای آزمایش ایده‌های محصول استفاده می‌شود قبل از مرحله تولید، شبیه‌سازی باعث می‌شود بسیاری از مشخصات محصول بهبود یابد.

ادغام داده‌های 2D و 3D در یک محیط واحد به همان اندازه مفید است و طراحان می‌توانند هر جزئیاتی از محصول را در شکل دیجیتالی آن تأیید کنند. ازاین‌رو بهره‌وری افزایش می‌یابد. می‌توانید آن را به‌عنوان یک نرم‌افزار سه‌بعدی CAD کامل حساب کنید که کمک بزرگی در تحقق ایده‌ها و به‌حداقل‌رساندن خطاهای موجود در فرایند می‌کند.

حرف آخر

همان‌طور که با ما همراه بودید بهترین و برجسته‌ترین نرم ‌افزار صنعتی چه برای تازه‌کاران و چه برای حرفه‌ای‌ها معرفی شد. لازم نیست نگران مهارت‌های طراحی خود باشید، شما به‌راحتی می‌توانید در قسمت آموزش‌های سایت این نرم‌افزارها وارد بخش آموزش شوید و چه به‌صورت کتبی و چه به‌صورت ویدئویی کسب مهارت کنید.