فروش بیشتر و سود بیشتر از اهداف فروشگاه‌ها و بنگاه‌های سراسر جهان بوده و در طول سالیان طولانی از روش‌های مختلف برای رسیدن به این هدف بهره برده می‌شده است. امروزه اما با گسترش تکنولوژی و راه یافتن آن به زندگی مردم جهان سبب شده تا شیوه‌های فروش نیز به‌تناسب با این تکنولوژی تغییر کنند. از بهترین این شیوه‌ها می‌توانیم به استفاده از نرم افزار فروش اشاره داشته باشیم.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

از سوی دیگر، کمتر کسی پیدا می‌شود که برای خرید از اینترنت استفاده نکند و به‌اصطلاح خرید اینترنتی نداشته باشد. این تغییر سلیقه خریداران از خرید به صورت حضوری، به خرید آنلاین و غیرحضوری سبب شد تا تولیدکنندگان و توسعه دهندگان نرم افزار فروش وارد میدان شوند.

اینکه بتوانید با این روش کسب و خود را رونق ببخشید و باعث سودآوری بیشتر شوید، نیازی است که فروشندگان بسیار آن را احساس می‌کنند. از طرفی نیز این نرم افزارها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که به‌خوبی پاسخگوی نیازهای خریداران و فروشندگان از قبیل ارتباط مناسب با مشتری، پشتیبانی و… باشند. پیش از پرداختن به نرم افزارهای فروش، قصد داریم به اهمیت برنامه‌ریزی در فروش بپردازیم تا نیاز به نرم افزار جامع به‌خوبی برای شما تبیین شود.

برنامه‌ریزی فروش

به کلیه مراحلی که سبب افزایش فروش می‌شوند برنامه‌ریزی فروش گفته می‌شود؛ این مراحل شامل تعیین اهداف فروش، پیش‌بینی فروش، مدیریت درخواست‌های مشتریان، برنامه‌ریزی، بازاریابی و… هستند. پیش‌نیازهای خود برای برنامه‌ریزی فروش را مشخص کنید؛ برای مثال:

 • استراتژی خود را برای فروش مشخص کنید.

 • تلاش کنید یک تیم حرفه‌ای و فعال برای خود استخدام کنید.

 • مراحلی که شما را به هدف می‌رسانند را تعیین و نقدینگی لازم برای آن را پیش‌بینی کنید.

 • هدف‌های خود را به صورت دوره‌ای مرور کنید و ایرادات آن را برطرف کنید تا فروش شما بهبود پیدا کند.

آشنایی با بازار هدف از دیگر نیازمندی‌های است که باید در نظر داشته باشد؛ زیرا این کار سبب می‌شود تا اجناسی که بیشتر مورد اقبال خریداران قرار دارند را شناسایی کرده و بر روی تامین و فروش آن‌ها تمرکز کنید. رقبای خود در فروش محصولات مشابه را حتما در نظر داشته باشید، تلاش کنید با تبلیغات و بازاریابی مناسب فروش خود را بهبود ببخشید.

انبارداری از مهم‌ترین قسمت‌های یک برنامه فروش است؛ چرا که شما باتوجه‌به موجودی انبار خود اقدام به فروش محصولات می‌کنید. نرم افزار فروش از ابزارهایی است که بسیار در این مواردی که ذکر شدند به شما کمک خواهد کرد. اینکه در چه بستری فعالیت می‌کنید نیازمند استفاده از نرم افزارهای متفاوت است.

” پیشنهاد مرتبط: راهنمای خرید برنامه حسابداری

نرم افزار فروش

همان‌طور که بیان شد نرم افزار فروش می‌تواند به‌خوبی پاسخگوی نیاز شما باشد و به طور چشمگیری میزان درآمد شما از فروش محصولات را بهبود ببخشد. این نرم افزارها، فرایند فروش را بهبود می‌بخشند و تسریع می‌کنند. توسعه دهندگان حتی این نرم افزارها را به دو قسمت شرکتی و نرم افزارهای فروشگاهی تقسیم کرده‌اند تا کارایی بهتری برای صاحبان کسب‌وکار داشته باشند.

علاوه بر تفاوت در رابط کاربری و طراحی اصلی‌ترین تفاوت این نرم افزارها برخورداری از بخش انبارداری و بخش فروش فروشگاهی است. داشتن آمار دقیق از موجودی انبار از نیازهای اساسی یک فروشگاه بوده و در موفقیت آن نیز بسیار تاثیرگذار است؛ به خصوص در کسب‌وکارهای کوچک.

قیمت‌گذاری لحظه‌ای برای اقلام موجود در انبار، انبارگردانی آسان، مشخص بودن میزان موجودی و اجناس قابل‌فروش، محاسبه مقدار مالیات بر ارزش افزوده و امکانات فراوان دیگر سبب جلب‌توجه فروشندگان به این نرم افزارها شده‌اند.

ویژگی‌های یک نرم افزار فروش خوب چیست؟

  • امنیت بالا و کامل

  • دسترسی 24 ساعته

  • امکان سفارشی‌سازی آن

  • یکپارچگی و هماهنگی بالا

  • مدیریت کامل فرایند فروش

  • کاربری آسان

انواع نرم افزار بر اساس عملکرد

نرم افزارهای فروش بر اساس عملکرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:نرم افزارهای فروش بر اساس عملکرد به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به گزینه‌های زیر اشاره داشته باشیم:

صندوق مکانیزه فروش

داشتن یک صندوق فروشگاهی از حیاتی‌ترین نیازهای یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی است. با داشتن این قابلیت مدیران کسب‌وکارها می‌توانند از مقدار درآمدها و هزینه‌های فروشگاه خود مطلع شوند و همین مسئله سبب مدیریت بهتر خواهد شد. صندوق مکانیزه اطلاعات مربوط به فاکتور خریدوفروش، موجودی انبار، تهیه و ارسال گزارش‌ها و دیگر کارها را به تفکیک انجام می‌دهد و سبب بی‌نیازی از ثبت دستی و به صورت کاغذی می‌شود.

صندوق متصل به فروشگاه اینترنتی

با داشتن یک فروشگاه اینترنتی همراه نرم افزار فروش خود می‌تواند فعالیت شما را در بستر اینترنت نیز بهبود بخشد. در کسب‌وکارهای کوچک به یک فرد نیاز داریم تا به صورت دستی اطلاعات را بین صندوق فروشگاه و فروشگاه اینترنتی منتقل کند اما در فروشگاه های بزرگ با قابلیت‌هایی که برای نرم افزارها پیش‌بینی می‌شود تمامی مراحل به صورت خودکار انجام می‌شوند و نیازی به منتقل کردن دستی اطلاعات نیست.

” پیشنهاد مرتبط : آیا خرید برنامه تولیدی ضرورت دارد؟

نرم افزار فروش یکپارچه

در نرم افزارهای یکپارچه تمامی مراحل از صدور پیش‌فاکتور، تحویل کالا، حواله خروج کالا و تایید سفارش مشتریان و… به‌آسانی و راحتی انجام می‌شوند. در این نرم افزار فروش اطلاعات مالی و موجودی انبار با سرعت بالاتر انجام می‌شوند و گزارش دقیق‌تری را نیز در اختیار صاحب کسب‌وکار قرار می‌دهد.

نرم افزار CRM

نرم افزار CRMاین نرم افزار فروش را به‌عنوان نرم افزار ارتباط با مشتری می‌شناسند که بهره‌گیری از آن باعث می‌شود تا به اهدافی که برای کسب‌وکار خود مشخص کرده‌اید در زمان کمتری و با کیفیت بیشتری برسید. این نرم افزار نیز از انواع مختلفی تشکیل شده است که هرکدام بر قسمت‌های مختلف کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذراند و در انتها برآیند این قسمت‌ها سبب افزایش فروش شما می‌شوند.

CRM تعاملی

افزایش تعامل مشتریان با کمک راه‌هایی مانند ایمیل و پیامک تبلیغاتی، کمپین‌ها و…

CRM عملیاتی

این نوع سبب می‌شود تا نظم بر سازمان شما حاکم شده و تمامی مراحل به صورت اتوماتیک انجام شوند.

CRM استراتژیک

گسترش بازار با افزودن مشتریان اصلی‌ترین هدف نرم افزار CRM است.

CRM تحلیلی

به کمک داده‌های این قسمت شما در تصمیم‌گیری‌های کلان یاری داده می‌شوید. گزارش فروش‌ها را به صورت کیفی بررسی می‌کند و در اختیار مدیریت قرار می‌دهد. از این نرم افزار CRM در سازمان‌ها نیز استفاده می‌شود؛ چرا که به کمک آن می‌توانید به اهداف خود با سرعت و دقت بالاتری دست پیدا کنید. مزایای این روش شامل بازاریابی موثر، صرفه‌جویی در هزینه و زمان، ذخیره‌سازی سلایق مشتریان، دسته‌بندی مخاطبین، بهبود عملکرد سازمان و افزایش فروش که هدف اصلی فروشگاه‌ها است، می‌شوند.

نتیجه‌گیری

امروزه دیگر نرم افزار فروش به جزئی ثابت در فروشگاه‌ها و به خصوص فروشگاه‌های بزرگ تبدیل شده‌اند و کم‌کم به دیگر کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز راه پیدا می‌کنند. بدون شک با داشتن یک نرم افزار فروش جامع و کاربردی در انجام فرایند فروش بسیار آسوده‌تر خواهید بود و رضایت مشتریان از استفاده از نرم افزار شما سبب تبلیغ کسب‌وکار شما شده و سود شما را بسیار افزایش خواهد داد.

بررسی آمار فروشگاه‌های بزرگ این موضوع را تایید می‌کند که نرم افزارها بسیار کاربردی هستند و به جزئی جدانشدنی از فروشگاه‌ها تبدیل شده‌اند. نرم افزارهای CRM با قابلیت‌هایی که در خود دارند بسیار مورد توجه صاحبان کسب‌وکار قرار گرفته‌اند و به فراوانی مورداستفاده قرار می‌گیرند. اگر شما هم یک کسب‌وکار برای خود دارید بهتر است تا با توجه مطالبی که بیان شدند یک نرم افزار مناسب برای خود مهیا کنید تا سبب سودآوری بیشتر شما شود.