انبارداری در شرکت‌ها و سازمان‌ها بخش مهمی از حفظ دارایی‌های شرکت است. به همین دلیل مدیریت و سازماندهی این بخش کاری استراتژیک و مهم محسوب می‌گردد. مدیران سازمان‌ها، ازآنجاکه اهمیت این قسمت از تشکیلات خود را می‌دانند به دنبال راهکارهایی با بهترین نتیجه و کمترین هزینه هستند تا از سرمایه‌های خود حفاظت کرده و باعث حفظ یا افزایش ارزش آن‌ها بشوند. به همین علت به‌سوی سیستم‌های هوشمند کشیده شده و به بررسی قیمت نرم‌افزار انبارداری می‌پردازند.

این سیستم‌ها با پیشرفت علوم فناوری و پیدایش سیستم‌های مدیریتی، نتایجی کارا از خود نمایش داده‌اند.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

اهمیت انبارداری

انباردار مسئولیت دریافت، ذخیره و نگهداری وسایل و کالاهای تولیدی یا وارده به شرکت را دارد تا در زمان مقتضی از انبار خارج شده و به دست خریدار برسد. در واقع انبارداری به معنی کلیه عملیات و فعالیت‌هایی است که برای مهیا کردن شرایط، تحویل گرفتن کالا، نگهداری و حفظ کردن و در نهایت توزیع نمودن مواد و کالای موردنیاز مشتریان و سازمان‌های دیگر در بهترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت است.

مدیران هر سازمان با پیگیری جهت تهیه و پرسش پیرامون قیمت نرم‌افزار انبارداری در تلاش‌اند تا در پروسه انبارداری به تعیین روال کاری و اهدافی معین برای داشتن سیستمی مؤثر پرداخته تا بدین‌وسیله با افزودن و به‌روزرسانی اطلاعات دقیق از وضعیت موجودی انبار بتوانند هزینه‌های حفظ و نگهداری از کالاها و مواد موجود در انبار، سفارش دهی، تأمین مواد اولیه و مواد موردنیاز جهت فروش یا عرضه در بازار و پیشگیری از هرگونه نقص و کمبودی را برنامه‌ریزی کنند.

با پیگیری چنین روالی دیگر سازمان‌ها دچار مشکلات پیش‌بینی‌نشده کمتری می‌شود.

برآورد قیمت و میزان کارایی نرم‌افزار انبارداری

قیمت نرم‌افزار انبارداری خوب و بهینه که تمامی قسمت‌های موردنیاز برای مدیریت انبار را داشته باشد مسلماً کم نبوده اما می‌تواند کمک بزرگی به مدیران سازمان‌ها برای ثبت و گزارش اطلاعات انبار کند. به کمک نرم‌افزارهای هوشمند انبارداری، می‌توان در برابر اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی در دنیای تجارت و بیزینس چه به‌صورت داخل یا خارج از سازمان مقابله نمود و محصولات انبار شده موردنظر خریداران را در سریع‌ترین زمان ممکن به دستشان رساند.

همچنین از نکات مهم نرم‌افزارهای انباری آن است که علاوه بر خوش‌دست بودن و راحتی کار برای کاربران، می‌بایست قابل‌کنترل توسط مدیران ارشد و میانی بوده و امکان سازماندهی، ثبت ورود و خروج کالا و صدور انواع فاکتور خریدوفروش را داشته باشد .

” پیشنهاد مرتبط: لزوم خرید برنامه انبارداری

نتایج مؤثر برگرفته از نرم‌افزار انبارداری

از نتایج مثبت استفاده از این نرم‌افزار، گزارش‌دهی و آمارگیری از محصولات و مواد موجود در انبار جهت ارائه به مدیران ارشد و میانی است. به‌طوری‌که این گزارش‌ها در تصمیمات مدیریتی نقشی کلیدی را بازی می‌کنند. همچنین با هزینه‌ای اندک برای تهیه این نرم‌افزار و برآورد قیمت نرم‌افزار انبارداری نسبت به ارزش سرمایه‌ای، امکان تهیه محصولات و مواد اولیه و کالاهای موردنیاز را به سازمان می‌دهد.

در زمینه حفظ سرمایه در اثر نگهداری همه‌جانبه از محصولاتی که در انبار موجودند، مانع از کاهش سرمایه سازمانی شده و در جهت حفظ آن مؤثر است. در روال کاری و طی عملیات‌های فروش، تحویل و خدمات مانع وقفه کاری شده و عملیات‌ها را مدیریت می‌کند.

بخش‌های اصلی سیستم انبارداری

  • امکانات مربوط به درج بارکد: به‌وسیله این نرم‌افزار هوشمند، روی هرکدام از کالاها بارکدی با شماره منحصربه‌فرد قرار می‌گیرد. این شماره، شماره شناسایی کالا محسوب می‌شود.

  • امکان خواندن بارکد: از دستگاه بارکدخوان، بارکد یا همان شماره شناسایی کالا خوانده و بررسی می‌شود. این دستگاه با خواندن اطلاعات آن‌ها را به سیستم مربوطه ارسال و مورد بررسی قرار می‌دهد.

  • ارتباط میان نرم‌افزار و سخت‌افزار: بعد از دادن شماره شناسایی کالا و خواندن از طریق بارکد و ارسال به سیستم انبارداری، اطلاعات در آن جا پردازش و بررسی شده و بر اساس شماره فاکتورهای خرید یا فروش کالاها، کلیه جزئیات وارد سیستم می‌شوند. از این به بعد امکان گزارش‌گیری وجود داشته و اطلاعات به‌روزرسانی می‌شوند.

تمامی موارد اصلی نام‌برده‌شده و کارایی و سرعت عمل آن، در قیمت نرم‌افزار انبارداری موجود مؤثر بوده و انتخاب را برای مدیران سازمان هموارتر می‌کنند.

مزایای سیستم انبارداری

هرکدام از موارد نام‌برده‌شده در لیست پایین، در صورت تحقق، باعث افزایش کارایی شرکت و بالابردن سود ناخالص سازمان می‌شوند. به همین علت قیمت نرم‌افزار انبارداری که بتواند تمامی این مزایا را داشته و نیازها را برآورده سازد، قابل‌توجه و با اهمیت است.

  • با وجود این سیستم، موجودی انبار بهتر از گذشته شناسایی و تقسیم‌بندی‌شده و به‌خصوص برای شرکت‌ها و سازمان بزرگ که ورودی یا خروجی با حجم بالا دارند مفید است.

  • اطلاعات و موجودی‌ها و خروجی‌ها به طور مرتب به‌روزرسانی شده و دقیق و صحیح و قابل استناد هستند.

  • قیمت سیستم انبارداری نسبت به کارایی که دارد بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

  • ارائه اطلاعات کافی و جامع به‌صورت گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه به مدیران ارشد.

  • ارائه اطلاعات کافی به افراد تازه‌وارد باتوجه‌به اهدافی که برایش تعیین شده است.

  • اطمینان خاطر برای مدیران و مسئولین واحدهای مختلف که اطلاعات کامل، درست و به‌روز شده‌ای را تحویل می‌گیرند.

  • کنترل دقیق انبار از طریق کنترل موجودی‌های انبار و بررسی اشکالات آن و ارائه گزارش کسری‌ها، خروجی‌ها و ورودی‌ها به انبار.

  • کاهش هزینه‌های مصرف و افزایش رضایتمندی به علت وجود نظم و آگاه‌سازی مدیران از میزان دقیق موجودی‌ها، کالاهای فروش رفته و کالاهای خریداری شده.

” پیشنهاد مرتبط: راهنمای جامع خرید نرم‌افزار حسابداری

عوامل مؤثر در تعیین قیمت نرم‌افزار انبارداری

یکی از سخت‌ترین موارد در تولید نرم‌افزارهای تخصصی، تخمین هزینه آن نرم‌افزار است که علاوه بر پوشش دادن هزینه‌های جاری پروژه، می‌بایست کارفرما یا خریدار نرم‌افزار را هم توجیه کند که این محصول چقدر می‌تواند برای سازمان یا شرکتش ایجاد ارزش افزوده کرده و اصطلاحاً به قیمتش می‌ارزد و قیمت نرم‌افزار انبارداری نیز این مقوله مستثنی نبوده و راهی طولانی برای توجیه کارفرمایان و حفظ برنامه‌نویسان می‌پیماید.

بر اساس ویژگی‌های قابل‌ارائه و مؤثر در قیمت نرم‌افزار انبارداری، می‌بایست ارزش اهدافی را که این نرم‌افزار آن‌ها را تأمین می‌کند را اثبات و مشخص نمود. برای نمونه قرارداد پشتیبانی فنی نرم‌افزار، کد خریداری شده جهت اورجینال بودن بستر تهیه نرم‌افزار، فاکتورهایی که برای تعیین قیمت یک نرم‌افزار انبارداری در نظر گرفته می‌شوند، سازگاری با سایر نرم‌افزارهای شرکت، قابلیت پشتیبانی از سخت‌افزارها و… . مسلماً هر چه نرم‌افزار انبارداری، خدمات بیشتری به کاربر عرضه کند، قیمت نرم‌افزار انبارداری نیز افزایش پیدا می‌کند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه گفتیم که سیستم مدیریت انبار یا همان نرم‌افزار انبارداری که به‌اختصار WMS شناخته می‌شود، جهت کنترل و مدیریت عملیات‌های روتین انبارداری در سازمان‌ها یا شرکت‌ها است. این نرم‌افزار، محصولی کاربردی است که به بررسی عملکرد و مکانیزم‌های روزانه کسب‌وکار، مدیریت و بهره‌برداری از انبار پرداخته و تمامی موارد ورودی و خروجی آن را کنترل کرده و گزارش‌دهی می‌نماید.

در نهایت برای خرید یک نرم‌افزار انبارداری نباید عجله‌ای به خرج داد. بلکه با بررسی کامل اهداف سازمان و نهادینه کردن آن‌ها، سپس بررسی جامع نرم‌افزار پیشنهادی در جهت تأیید و توانایی به انجام رساندن آن اهداف، اقدام به خرید نمود. انتخاب درست و بهینه یک نرم‌افزار در واقع سرمایه‌گذاری سودآوری برای یک سازمان به شمار می‌رود.

چراکه با سرعت و دقت قابل‌توجهی که از خود نشان می‌دهد، بالاترین نتیجه بهره‌وری سازمانی را در پی داشته و باعث صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌گردد. بدین ترتیب خیال مدیران و صاحبان شرکت‌ها و سازمان‌ها را آسوده و راحت می‌نماید. اینجاست که قیمت نرم‌افزار انبارداری به امکاناتش ارزش می‌یابد.