امروزه با توجه به گسترش روزافزون کسب‌وکارهای مختلف نمی‌توان راه و روش مشخصی برای برطرف‌کردن نیازهای هرکدام از آن‌ها پیدا کرد. در این میان نرم‌افزارهای مختلفی با توجه به رابط کاربری موردنیاز، امکانات مختلف، کاربران و سطح دسترسی هرکدام برای هموار کردن مسیر کسب‌وکارها استفاده می‌شوند. کمک‌گرفتن از این نرم‌افزارهای به‌خصوص باعث می‌گردد که کمترین مشکلی بر سر راه رفع نیاز مؤسسات پیدا شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چندین نرم افزار حسابداری مختلف آشنا کنیم.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

هیچ نرم افزار حسابداری کاملی وجود ندارد!

اینکه یک نرم‌افزار به‌خصوص را به‌عنوان بهترین نرم‌افزار که برای امورات حسابداری استفاده می‌شود، معرفی کنیم، امری دور از ذهن است. هرکدام از این نرم‌افزارها توسط شرکت‌های سازنده برای رفع نیازهای به‌خصوصی از کسب‌وکارها شخصی‌سازی می‌گردند. پس نمی‌توان نرم‌افزاری را به‌عنوان بهترین و راحت‌ترین نرم افزار حسابداری معرفی کرد. بااین‌وجود ما در این مقاله نگاهی گذرا به نرم‌افزارهای حسابداری می‌اندازیم و ویژگی و یا معایب هرکدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا شما بتوانید با آگاهی هرچه‌تمام‌تر نرم‌افزار موردنظر خودتان را پیدا کنید. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

” پیشنهاد مرتبط: آشنایی با نرم افزار حسابداری بازرگانی و شرکتی

معرفی بهترین نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار

اما از هرچه بگذریم، سخن معرفی بهترین نرم افزار حسابداری موجود در بازار خوش‌تر است! در ادامه به معرفی برخی از نرم‌افزارهای مهم و پرکاربرد حسابداری خواهیم پرداخت. در ضمن به مزایا و معایب آن‌ها به‌صورت کلی اشاره خواهیم کرد. سعی می‌کنیم تا نرم‌افزارهایی را معرفی کنیم که هم پرکاربرد بوده و هم شهرت بیشتری از سایرین داشته باشند.

 • نرم‌افزار آرین سیستم

در سال 1383 بود که شرکت آرین سیستم فعالیت خودش را در عرضه کردن سیستم‌های مدیریتی یکپارچه آغاز کرد. یکی از نرم‌افزارهای مختلفی که توسط این شرکت تولید و روانه بازار شد، نرم‌افزار آرین سیستم بود. این نرم‌افزار به‌راحتی می‌تواند نیازهای شرکت‌های بزرگ که داده‌های بالایی را دارند، برطرف کند. ازاین‌رو در این نرم‌افزار امکانات و ویژگی‌های زیاد از جمله توانایی ارائه گزارش به دو زبان فارسی و لاتین، سازگاری با انواع نرم‌افزارهای شرکت آفیس و … به کار برده شده است. اما این نرم‌افزار حرفه‌ای نیز خالی از اشکال نیست. نرم‌افزار آرین سیستم برای کسب‌وکارهای بزرگ با داده‌های زیاد قابل‌استفاده است و مناسب شرکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک نبوده و به دلیل پیچیدگی‌های آن، سرعت انجام کار را کاهش می‌دهد. البته گزارش‌هایی نیز مبنی‌بر رابط کاربری سخت و زمان‌بر بودن انجام فرایندهای مختلف آن به گوش رسیده است که این سیستم را مناسب سیستم‌های فروش نمی‌کند.

 • نرم‌افزار پارسیان

این نرم‌افزار به‌عنوان یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی شناخته می‌شود که دارای 4 نسخه مختلف است. این چهار نسخه متفاوت عبارت‌اند از ساده، ویژه، پیشرفته و جامع که هرکدام از آن‌ها بسته به نیاز کاربران طراحی شده‌اند. این نرم‌افزار برای مشاغلی همچون رستوران‌ها، آتلیه‌ها، خرازی‌ها، فروشگاه‌ها و … بسیار مناسب است. از ویژگی‌های برجسته آن هم می‌توان به صادرکردن اسناد به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک، قابلیت نمایش کالاهای موجود در تمامی انبارها و … اشاره کرد. اما این نرم‌افزار هم در نوع خودش دارای یک سری ایراداتی است. از بزرگ‌ترین این مشکلات می‌توان به مشکل پشتیبانی حضوری آن اشاره کرد که باعث شده پشتیبانی آنلاین جایگزین آن شود که خود این روش هم دارای مشکلات عدیده‌ای است. از سوی دیگر وجود یک سری محدودیت‌هایی در این نرم‌افزار باعث شده که کسب‌وکارهای بزرگ توانایی کار با آن را از دست بدهند. برای مثال ممکن است که امکانات کافی و کاملی را برای این کسب‌وکارها ایجاد نکند.

 • نرم‌افزار هلو

نرم‌افزار هلو به‌واسطه حضور طولانی‌مدت خود در بازار، به یک برند قوی و محبوب بدل شده است. کسب‌وکارهای زیادی هستند که اقدام به دانلود نرم افزار حسابداری هلو می‌کنند تا به‌واسطه آن نیازهای خودشان را برطرف کنند. این نرم‌افزار دارای بیش از 200 عنوان تخصصی برای کسب‌وکارهای مختلف است و آن‌ها را در 4 سطح و باقیمت‌های مختلفی به بازار عرضه کرده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت ارائه گزارش سود و زیان، تعریف چک‌های مختلف دریافتی و پرداختی و… اشاره کرد. اما همین نرم‌افزار که شاید بتوان آن را در زمره راحت‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری قرارداد که مناسب افرادی است که آشنایی با این حوزه ندارند، دارای عیب‌هایی است. شاید بتوان گفت رعایت‌نکردن اصول سرفصل‌های حسابداری، بزرگ‌ترین مشکلی است که این نرم‌افزار دارد. از سوی دیگر نحوه پشتیبانی این نرم‌افزار هم‌صدای اعتراض افراد زیادی را درآورده است. به‌گونه‌ای که در برخی از موارد تعداد افرادی که نیاز به پشتیبانی دارند بسیار بیشتر از ظرفیت پشتیبانی این نرم‌افزار است.

 • نرم‌افزار سپیدار سیستم

شاید بتوان گفت که این نرم‌افزار به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین نرم‌افزارهای دنیای حسابداری شناخته می‌شود. نرم‌افزار سپیدار سیستم با اینکه کمتر از 10 سال است که به بازار عرضه شده است، اما باتکیه‌بر بازاریابی بسیار موفق توانسته است خودش را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری معرفی کند. این نرم‌افزار در دو نسخه “سپیدار” و دشت” تولید شده است. نسخه سپیدار برای کسب‌وکارهای شرکتی کوچک و نسخه دشت برای فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها طراحی شده است. ویژگی‌های بارز این نرم‌افزار عبارت‌اند: توانایی محاسبه کردن مالیات از 3 روش مختلف، ثبت کردن انواع دفتر قانونی، گزارش دادن از گردش و مانده‌حساب، تبدلی کردن ارزهای متفاوت به ارز پایه و… . اما بازهم این نرم‌افزار از نقطه‌ای لطمه می‌خورد که همه نرم‌افزارهای حسابداری ضربه خورده‌اند: پشتیبانی. اما گویا پشتیبانی این نرم‌افزار نسبت به سایر نرم‌افزارهای حسابداری، بسیار بدتر است. در کنار این مورد، سرعت کند و قیمت بالا نیز از دیگر معایب آن به‌حساب می‌آید.

 • نرم‌افزار تدبیر

اولین نسخه از نرم‌افزار تدبیر در سال 1377 به بازار عرضه شد و می‌توان این نرم‌افزار را به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری به شمار آورد. از بزرگی این نرم‌افزار همین بس که دو شرکت گلدیران و سام سرویس از این نرم‌افزار استفاده می‌کردند. از بارزترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به قابلیت معرفی کردن دوره‌های مالی با تعداد نامحدود، قابلیت تهیه دفتر حساب بر روی تمامی دوره‌های مالی، قابلیت چاپ کردن تمامی اطلاعات در کلیه فرم‌های سیستم و … اشاره کرد. از سوی دیگر نداشتن یک رابط کاربری مناسب یکی از بزرگ‌ترین اشکالات این نرم‌افزار است. همچنین وجود مشکلات ریزی که پس از گذشت سال‌ها، همچنان رفع نشده‌اند نیز یکی دیگر از عیب‌های آن است. از اما شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل آن این است که نرم‌افزار تدبیر برای افرادی که بر روی مهارت‌های حسابداری تسلطی ندارند و یا کسب‌وکار آن‌ها کوچک است، اصلاً مناسب نیست. البته گفته می‌شود که نسخه جدید این نرم‌افزار با نام تدبیر لایت مشکلات نسخه‌های گذشته را برطرف کرده است.

سایر نرم‌افزارهای حسابداری

ما در این مقاله سعی کردیم که بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار را به شما معرفی کنیم، وگرنه کافی است در گوگل عبارت دانلود نرم افزار حسابداری را سرچ کنید تا با لیست انبوهی از نرم‌افزارها از جمله: نرم‌افزار پارمیس، پیوست، رافع، راهکاران ابری، شایگان سیستم، فرداد، قیاس، کاوش فردا، محک و… مواجه شوید. تمامی این نرم‌افزارها دارای مزایا و درعین‌حال معایبی هستند. برای اینکه دست به تهیه یک نرم افزار حسابداری حرفه‌ای بزنید، باید در ابتدا یک سری نکات را برای خودتان مشخص کنید. برای مثال قرار است از این نرم‌افزار برای انجام چه فعالیتی استفاده کنید، سطح دسترسی کاربران شما به چه صورت خواهد بود و نکاتی ازاین‌قبیل. پاسخ به این سؤالات می‌تواند شما را در رسیدن به راحت‌ترین نرم افزار حسابداری مخصوص شما، راهنمایی کند.

” پیشنهاد مرتبط: نرم افزار حسابداری بازرگانی مانتو

نتیجه‌گیری

انتخاب و پیداکردن یک نرم افزار حسابداری که بتواند تمامی نیازهای شرکت‌های مختلف را برطرف کند، امری نشدنی است. نرم‌افزارهای حسابداری بسته به اینکه قرار است در چه حوزه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند، دارای ورژن‌های مختلفی هستند. اما سعی کردیم که در این مقاله شما را با مهم‌ترین نرم‌افزارهای حسابداری آشنا کنیم. البته که جای نرم‌افزارهای بسیار زیادی در این میان خالی است و خیلی از نرم‌افزارهای دیگر می‌توانستند در این لیست حضور پیدا کنند.