نکات مربوط به قیمت برنامه حسابداری

نرم‌افزار حسابداری برنامه‌ای است که افراد و مدیران کسب‌وکار برای پیگیری امور مالی و هر آن چه که به حسابداری مربوط می‌شود را به کمک این برنامه انجام می‌دهند. افراد زیادی هستند که از برنامه‌های حسابداری گوناگون و با سیستم‌های متفاوت استفاده می‌کنند. شرکت‌های مختلفی برنامه حسابداری را با رویکردهای متفاوت به بازار عرضه داشتند و هرکدام قیمت‌های متفاوتی را به برنامه‌های خود اختصاص داده‌اند اما مطلبی که باید به آن توجه کنید این است که هرچه قیمت برنامه حسابداری بالاتر باشد لزوماً دارای کاربرد بیشتری برای شما نیست.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

نرم‌افزارهای حسابداری برای موارد مختلفی تبیین شده‌اند و استفاده از هر نوع برنامه حسابداری با سیستم و زیر سیستم‌های متفاوت برای هر شرکت و کسب‌و‌کاری مناسب نیست. باید به این نکته توجه داشته باشید که لزوماً گران‌ترین برنامه حسابداری، بهترین آن نیست و ممکن است که برنامه حسابداری با امکانات کم‌تر، نیازهای شما و انتظاراتتان را از این‌گونه برنامه‌ها به طور کامل برطرف سازد.

لذا توجه به نوع سیستم به کار گرفته شده در برنامه حسابداری مهم است. در این مقاله سعی داریم تا با برنامه حسابداری و قیمت‌گذاری مربوط به آن آشنا شویم. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

برنامه حسابداری چیست؟

برنامه حسابداری جزو جداناپذیر کسب‌وکارها است و در هر شرکت و تجارتی می‌تواند مورداستفاده قرار بگیرد. البته هر نرم‌افزار حسابداری برای هر نوع کسب‌وکاری مناسب نیست و باید ابتدا انتظارات از برنامه حسابداری تعیین شده و سپس اقدام به خریدن کنید. برنامه حسابداری به افراد در انجام امور مالی مربوط به کسب‌وکارشان کمک می‌کند و با انجام‌دادن بخشی یا همه کارهای مربوط به امور مالی، گردش سرمایه و… می‌تواند نقش مؤثر و مفیدی بر حسابداری یک تجارت داشته باشد.

به‌طورکلی برنامه حسابداری یک برنامه کامپیوتری است که توسط هوش مصنوعی طراحی شده و به طور هوشمند می‌تواند امور و معاملات مالی شرکت‌ها را انجام بدهد. این برنامه امروزه به طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد و جایگاه ویژه‌ای را بین شرکت‌ها و کسب‌وکار پیدا کرده است. هر نوع برنامه حسابداری برای یک مصرف خاص طراحی شده است و شما نمی‌توانید هر مورد از برنامه حسابداری را برای هر تجارتی استفاده کنید.

قیمت برنامه حسابداری بر اساس نوع عملکرد و امکاناتی است که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد؛ بنابراین به هنگام انتخاب و خرید نرم‌افزار حسابداری باید بدانید که دقیقاً در چه بخشی و چه اموری می‌خواهید از برنامه حسابداری استفاده کنید تا بودجه تعیین شده برای خرید نرم‌افزار حسابداری را به بهترین نحو به کار بگیرید.

” پیشنهاد مرتبط: لزوم خرید برنامه انبارداری

انواع نرم‌افزارهای حسابداری

امروزه شرکت‌های حسابداری زیادی هستند که هرکدام به طراحی و تولید نرم‌افزارهای حسابداری پرداخته‌اند. برنامه‌های حسابداری هر شرکت می‌تواند دارای روند کلی متفاوتی باشد اما بدیهی است که اموری مثل حسابداری دارای یک خط‌مشی کلی هستند و تفاوتی که می‌تواند در بین برنامه‌های حسابداری مختلف از شرکت‌های متفاوت وجود داشته باشد، امکانات و پشتیبانی از برنامه حسابداری است.

هزینه‌ای که برای یک برنامه حسابداری صرف می‌کنید می‌تواند تنها با یک‌بار خریداری برنامه اختصاص یابد و یا مربوط به پشتیبانی از برنامه نیز باشد. بعضی از شرکت‌های تولیدکننده برنامه حسابداری از این برنامه‌ها پشتیبانی می‌کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانید با در میان گذاشتن با متخصصین و مشاورین در شرکت تولیدکننده، مشکل را برطرف کنید. این‌گونه برنامه‌های حسابداری دارای پشتیبانی ممکن است باعث افزایش قیمت برنامه حسابداری شوند اما در درازمدت خواهید دید که به نفع شما خواهند بود.

هرکدام از شرکت‌های تولیدکننده دارای برنامه‌هایی هستند که تعدادی مزایا و در کنار آن معایب نیز دارند. با بررسی دقیق مزایا و معایب مربوط به هر نرم‌افزار و همین‌طور قیمت برنامه حسابداری می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

استفاده از برنامه حسابداری چه مزیت‌هایی دارد؟

برنامه‌های حسابداری مثل سایر برنامه‌های هوشمند می‌توانند بسیاری از مزایا را شامل شوند و بخشی از مشکلات مربوط به خطاهای نیروی انسانی را نیز پوشش بدهند. در حالت کلی استفاده از انواع برنامه حسابداری حتی در بخش‌های کوچک امور و معاملات مالی می‌توانند کمک شایانی به افراد و مدیریت کسب‌وکار کنند. در ادامه بخشی از این مزایا را بری شما عنوان خواهیم کرد.

  • افزایش دقت و کاهش خطا در انجام محاسبات

با استفاده از نرم‌افزار حسابداری بخش زیادی از خطای انسانی کاهش داده می‌شود و دقت انجام معاملات و امور مالی به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت. در انجام محاسبات ریاضی انجام یک خطا در ابتدای معادلات ممکن است منجر به خطا رفتن ادامه محاسبات شود اما در برنامه‌های هوشمند اتفاق افتادن همچین اموری تقریباً ناممکن است. البته ممکن است در هنگام ورود داده‌ها به برنامه خطایی پیش بیاید.

  • افزایش سرعت

در برنامه حسابداری تنها واردکردن اطلاعات مربوط به بخش انسانی است و باقیمانده کارها توسط کامپیوتر انجام می‌گیرد؛ درنتیجه افزایش سرعت انجام معاملات امری اجتناب‌ناپذیر است.

  • کاهش هزینه‌ها

با پرداخت مبلغی تحت عنوان قیمت برنامه حسابداری و استفاده از این برنامه می‌توانید بسیاری از هزینه‌های خود را که شامل به‌کارگیری تمام‌وقت نیروی انسانی می‌شود را کاهش دهید.

  • ارائه انواع گزارش‌ها

برنامه حسابداری به شما امکان داشتن هرگونه گزارش مالی را می‌دهد.

” پیشنهاد مرتبط: آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری بازرگانی و شرکتی

کاربردهای استفاده از برنامه حسابداری

به‌کاربردن برنامه حسابداری و سرمایه‌گذاری بر روی آن به شما کمک می‌کند تا به حسابرسی برنامه‌های مالی خود بهتر بپردازید. قیمت برنامه حسابداری اگرچه ممکن است به نظر افراد و مدیران کسب‌وکار کمی زیاد به نظر برسد اما استفاده از این‌گونه نرم‌افزارها به شما کمک می‌کند تا گزارش‌های مربوطه گردش مالی را داشته باشید و آنالیز گزارش‌ها را ساده‌تر انجام بدهید.

نرم‌افزارهای حسابداری در سطوح مختلف تولید می‌شوند و شما باتوجه‌به اینکه کدام بخش از حسابداری را بیشتر نیاز دارید و یا در کدام بخش به کمک یک نرم‌افزار احتیاج دارید، می‌توانید از برنامه حسابداری متفاوت استفاده کنید.

سطح‌بندی برنامه حسابداری در شرکت‌های تولیدکننده این‌گونه برنامه‌ها متفاوت است و درنتیجه طیف گسترده‌ای از قیمت برنامه حسابداری را در اختیار شما قرار می‌دهند تا باتوجه ‌به بودجه و انتظار شما از نرم‌افزار حسابداری، بتوانید بهترین نرم‌افزار را برای شرکت و کسب‌وکار خود انتخاب کنید. به‌طورکلی کاربردهای استفاده از برنامه حسابداری شامل موارد زیر هستند:

  • تعیین اظهارنامه مالیاتی

  • گزارش‌گیری از گردش‌های مالی

  • میزان بودجه و تعیین و مدیریت حقوق و دستمزد کارکنان

  • اختصاصی بودن نرم‌افزار حسابداری برای مشاغل بازرگانی، تجاری، پیمانکاری و تولیدی

  • بهره‌مندی از کاربردی‌ترین امکانات نرم‌افزار حسابداری

سیستم‌هایی که در نرم‌افزارهای حسابداری وجود دارند

سیستم‌ها و زیر سیستم‌ها در برنامه حسابداری باتوجه‌به اینکه نوع کسب‌وکار چیست و شغل در کدام حوزه (بازرگانی، تولید، پیمانکاری و تجاری) قرار دارد، تعیین می‌شوند. سیستم‌های متفاوت باعث به‌وجودآمدن قیمت برنامه حسابداری گوناگون می‌شوند. شما می‌توانید با کسب اطلاعات راجع به هر سیستم و زیر سیستم، همچنین نحوه عملکرد آن‌ها برنامه حسابداری موردنظر را انتخاب کنید. سیستم‌ها و زیر سیستم‌های موجود در برنامه حسابداری عبارت هستند از:

  • سیستم حسابداری

  • سیستم دریافت و پرداخت

  • سیستم مالیات دارایی

  • سیستم تأمین‌کنندگان و انبار تولیدی

  • سیستم فروش خدماتی

  • سیستم تولید

  • حسابداری پیمانکاری

  • سیستم سفارش‌ها و خرید خارجی

  • سیستم سفارش گیری

  • سیستم مشتریان و فروش

  • سیستم حقوق و دستمزد

  • سیستم فروش فروشگاهی

” پیشنهاد مرتبط: معرفی مزایای خرید برنامه بازرگانی و نحوه انتخاب آن

سیستم‌های نام‌برده شده بخشی از سیستم‌هایی هستند که در برنامه حسابداری به کاربرده می‌شوند. قسمت دیگر برنامه حسابداری مربوط به زیر سیستم‌ها است. زیر سیستم‌ها نیز بر اساس نیاز کاربر طراحی شده‌اند و هرکدام بخشی از فعالیت‌های حسابداری را شامل می‌شوند. زیر سیستم‌های برنامه‌های حسابداری شامل موارد زیر هستند:

  • زیر سیستم ارزی

  • زیر سیستم توزین

  • تبدیل انبار بازرگانی به تولیدی

  • زیر سیستم دو واحدی

  • مدیریت پیام

  • زیر سیستم ردیابی

جمع‌بندی

برنامه حسابداری بسیار کاربردی است و امکانات زیادی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. این برنامه مزیت‌های زیادی دارد و با افزایش دقت و سرعت در انجام امور مالی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. با خرید و استفاده از برنامه حسابداری از مزیت‌های زیاد این برنامه بهر‌ه‌مند بشوید.