نرم افزارهای صنعتی نقش مهمی در جهان امروز بازی می‌کنند. همه مشاغل و رشته‌ها از پزشکی گرفته تا علوم فنی و مهندسی به صنعت وابسته هستند. همه رشته‌های مهندسی به‌نوعی در صنعت دخیل بوده و در واقع صنعت بدون علم مهندسی و ریاضی و فیزیک هیچ معنایی ندارد.

صنعت از دیرباز و هنگام بروز انقلاب صنعتی از مهم‌ترین عوامل سازنده هر کشوری بوده و نقش اساسی در اقتصاد ملی دارد. اما با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات شگرفی در صنعت و مشاغل مربوط به آن رخ داده است. برعکس گذشته که انسان نقش اساسی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها داشت، حال با به‌روزرسانی رایانه‌ها و وسایل الکترونیک و اختراع نرم افزارهای صنعتی گوناگون، وظایف نیروی انسانی کاهش‌یافته و کار وی آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

باوجود اینکه انسان، خود این نرم افزارها را ساخته و به‌روزرسانی می‌کند، این نرم افزارهای گوناگون در مواقع سختی به یاری انسان شتافته و قسمت اعظم وظایف شغلی وی را انجام می‌دهند. باتوجه‌به نقش اساسی نرم افزارها در صنعت، نیاز افراد محصل و شاغل در این حوزه به یادگیری این نرم افزارها افزایش‌یافته است.

در واقع تسلط به حداقل یک یا دو نرم افزار صنعتی در رزومه امری ضروری بوده و شانس اشتغال افراد را بالا می‌برد. این مقاله به بررسی نرم افزارهای صنعتی، کاربرد نرم افزارهای گوناگون و معرفی بهترین این نرم افزارها می‌پردازد.

” پیشنهاد مرتبط : آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری صنعتی و تولیدی

پرکاربردترین نرم افزارهای صنعتی در رشته‌های گوناگون

همه رشته‌ها به‌نوعی به صنعت وابسته هستند. اما برخی رشته‌های مهندسی و مدیریت و حسابداری به طور مستقیم با صنعت در ارتباط بوده و اشخاص جهت موفقیت شغلی در این رشته‌ها نیازمند یادگیری نرم افزار مربوط به رشته موردنظر هستند. حال به بررسی برخی رشته‌های پرکاربرد در صنعت و نرم افزارهای موردنیاز برای هر رشته پردازیم.

رشته مهندسی صنایع

رشته مهندسی صنایع، شاخه ای از مهندسی است که با بهینه‌سازی، مدیریت پروژه‌های گوناگون، بررسی و کنترل کیفیت محصولات و پیاده‌سازی صحیح پروژه‌ها با توجه به منابع در اختیار، سروکار دارد. این رشته به زیرشاخه‌های زیادی تقسیم شده که هرکدام نیازمند آموزش و یادگیری نرم افزارهای مختص به خود هستند.

1. نرم افزار EXCEL

نرم افزار EXCEL توسط شرکت مایکروسافت تولید شده و از زیرمجموعه‌های آفیس است. این نرم افزار جهت یکپارچه‌سازی داده‌ها، رسم جدول و نمودارهای مختلف و مدیریت صفحات گسترده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت نرم افزار حسابداری صنعتی EXCEL با توجه به سال تولید و اصل بودن یا نبودن آن از 10 دلار تا 200 دلار متغیر است.

2. نرم افزار MSP

این نرم افزار هم از زیرشاخه‌های آفیس بوده و جهت مدیریت پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار ام اس پروجکت این امکان را به کاربر می‌دهد که تمام جزئیات مربوط به پروژه اعم از بازه زمانی، منابع و نیروی انسانی در اختیار را وارد کرده و با توجه به این داده‌ها در مورد پروژه مورد نظرش تصمیم بگیرد. قیمت نرم افزار حسابداری صنعتی MSP بر اساس سال و کیفیت تولید شده و اصل یا تقلبی بودن آن از 30 تا 500 دلار متغیر است.

3. نرم افزار SPSS

این نرم افزار جهت انجام تحلیل‌های آماری و مدیریت و مستندسازی داده‌ها توسط پژوهشگران بازار دادوستد و آموزشی و آماری، سازمان‌ها و شرکت‌های بازاریابی، شرکت‌های نقشه‌برداری و عوامل دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت نرم افزار حسابداری صنعتی SPSS با توجه به مبتدی یا حرفه‌ای بودن کاربر از 50 دلار شروع شده و گاه به 2000 دلار هم می‌رسد.

در واقع نرم افزارهای زیادی جهت موفقیت در رشته صنایع وجود دارند که هر کاربر با توجه به نیازش می‌تواند آن‌ها را آموزش ببیند. یکی از القاب رشته مهندسی صنایع، رشته مادر رشته‌های مهندسی بوده و یادگیری هرکدام از نرم افزارهای مرتبط با این رشته می‌تواند باعث پیشرفت شغلی افراد شود.

رشته حسابداری

پرکاربردترین نرم افزار حسابداری، نرم افزاری است که بتواند تمام حساب‌های مالی را پوشش داده و آن ها را به‌درستی بررسی کند. این نرم افزارها به چند دسته نرم افزارهای عمومی، نرم افزارهای عمومی فروشگاهی، نرم افزارهای تولیدی، نرم افزارهای حسابداری تجاری و نرم افزارهای حسابداری تخصصی و صنفی تقسیم می‌شوند.

نرم افزارهای سپیدار، هلو، فرداد، محک، قیاس، آرین سیستم، تدبیر، پیوست و پارمیس تنها چند نمونه از این نرم افزارها هستند که هر کدام با توجه به سطح حرفه‌ای بودن کاربر و مواردی که قصد حسابرسی آن‌ها را دارد، کاربردهای گوناگونی دارند. قیمت نرم افزار حسابداری صنعتی از 200000 تومان تا گاه تا 10000000 تومان متغیر است. کاربر پس از نصب نرم افزار در صورت نصب قابلیت‌های حسابداری جدید بر هر نرم افزار، باید هزینه مورد جدید را نیز پرداخت کند.

” پیشنهاد مرتبط : آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری بازرگانی و شرکتی

رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتینرم افزارهای کاربردی این رشته باید علاوه بر موارد مهندسی و صنعتی، عوامل طراحی و ساخت و زیبایی را نیز پوشش دهند. رشته طراحی صنعتی تلفیقی از معماری، عمران و مکانیک بوده و علاوه بر زمختی‌های مهندسی، نکات ظریف معماری و طراحی اجسام مختلف را نیز در برمی‌گیرد.

1. نرم افزار Adobe Photoshop

این نرم افزار، یکی از معروف‌ترین نرم افزارها بوده و به کاربر این قابلیت را می‌دهد که طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی را ایجاد، ویرایش و چاپ کرده و با توجه به نیاز مشتری، آن‌ها را شیک‌تر و برجسته‌تر جلوه دهد. نرم افزار صنعتی Adobe Photoshop رایگان بوده و یادگیری آن بسیار آسان است.

2. نرم افزار Adobe Illustrator

این نرم افزار بیشتر جنبه گرافیکی داشته و برای رسم طرح‌های دوبعدی پیشنهاد می‌شود. قیمت نرم افزار صنعتی Adobe Photoshop نیز رایگان بوده و قابل دانلود از هر سایتی است.

3. نرم افزار Solid Works

این نرم افزار، ابزاری برای طراحی‌های سه‌بعدی بوده و به طراحان صنعتی این امکان را می‌دهد که با استفاده از ابزارهای جدید و پیشرفته این نرم افزار، طرح‌های خود را مدل سازی و رسم کنند. قیمت نرم افزار صنعتی Solid Works رایگان بوده و یادگیری این نرم افزار برای افراد مبتدی کمی دشوار است.

رشته‌های مهندسی دیگر

نرم افزارهای پرکاربرد زیادی وجود دارند که به صنعت پیوند خورده و هرکدام در رشته مربوط به خود جهت موفقیت شغلی فرد، مورد نیاز هستند.

1. نرم افزار Catia

این نرم افزار در رشته مهندسی مکانیک، نقشی پررنگ داشته و جهت طراحی و مونتاژ قطعات، طراحی دوبعدی اجسام، قالب سازی، ورق‌کاری، طراحی ارگونومی، مدیریت پروژه و موارد بسیار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار حسابداری صنعتی Catia رایگان بوده و کاربر می‌تواند با توجه به راهنمایی‌های سایتی که نرم افزار را از آن دانلود می‌کند، آن را نصب کند.

2. نرم افزار Auto Cad

این نرم افزار جهت نقشه‌کشی‌های صنعتی و طراحی دوبعدی و سه بعدی به کار رفته و مناسب فارغ‌التحصیلان رشته‌های عمران و نقشه‌کشی است. نرم افزار Auto Cad همچنین جهت چرخش 360 درجه نقشه‌ها، تلفیق چارت‌های EXCEL و سازگاری با پردازنده‌های گرافیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار صنعتی Auto Cad رایگان بوده و از هر سایتی قابل دانلود است.

نتیجه‌گیری

در دهه‌های اخیر، نرم افزارهای گوناگون، نقش عمده‌ای در زندگی انسان بازی کرده و یادگیری و اشتغال بدون به‌کارگیری آن‌ها تقریباً غیرممکن است. صنعت با همه مشاغل و علوم وابستگی داشته و لازمه موفقیت در به‌روزرسانی صنعت هر کشور که شامل تولید، تجارت، مهندسی، علوم پزشکی، علوم آماری و غیره می‌شود، یادگیری نرم افزارهای صنعتی و همچنین به‌روزرسانی دانش افراد از این نرم افزارها است.

این مقاله به بررسی نرم افزارهای صنعتی، کاربردها و نقش‌های این نوع از نرم افزار در رشته‌ها و مشاغل گوناگون پرداخت. جهان امروز، در هر روز و هر ساعت به‌سوی برتر ساختن تکنولوژی و به‌کارگیری آن پیش می‌رود؛ لذا جهت جلوگیری از عقب‌ماندگی، هر فردی باید خود را با این روند همسو کند. یادگیری نرم افزارهای صنعتی، یکی از عمده‌ترین روش‌های همسوسازی با مسیر تکنولوژی است.