صورت معاملات فصلی چیست؟

سازمان امور مالیاتی برای رعایت حال مودیان و افرادی که موظف به پرداخت مالیات هستند در ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم به وضوح و شفاف در مورد صورت معاملات فصلی صحبت کرده است. در این ماده به صورت کاملا روشن به سه نکته اساسی اشاره شده است:

• همه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام می دهند، باید صورت آن را حداکثر تا یک ماه بعد از انجام معامله به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. انجام این کار می تواند به صورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت گیرد. آنچه که مهم است ارسال به موقع این مدارک بوده که می تواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند.

• در بخشی از این ماده آمده است، معاملات کوچک یعنی معاملاتی که مبلغ آنها تا ده درصد حد نصاب تعیین شده است، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان می توانند لیست و فهرست این معاملات را به صورت کلی و هر سه ماه یکبار ارسال کنند. یعنی همه خرید و فرش های کوچک با هم بعد از سه ماه ارسال شوند.

• مسئله ای که در ارسال صورت معاملات فصلی، مودیان باید مد نظر داشته باشند، دریافت کارت اقتصادی است و ارسال مدارک به سازمان امور مالیاتی باید به همراه کد اقتصادی ذکر شده در این کارت باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد. بدون دریافت کارت اقتصادی هیچ مدرکی از مودی در سازمان امور مالیاتی پذیرفته نمی شود.

حد نصاب معاملات به چه منظور است و مبلغ آن برای معاملات مختلف چقدر است؟

♦ وقتی که سازمان امور مالیاتی حد نصاب معاملات را تعیین میکند به این منظور است که اگر در طول یک فصل ( ۳ ماه ) معامله ایی انجام شود که کمتر از این حد باشد ، نیازی نیست که اطلاعات کامل و کد اقتصادی طرف معامله را به اداره دارایی اعلام نماییم ولی اگر از حد نصاب بیشتر باشد باید اطلاعات کامل از طرف معامله به تفکیک بیان شود.

هیئت وزیران در جلسه ۳/۲/۱۳۹۶ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (۱) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات -مصوب ۱۳۸۳- و ماده (۴۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) -مصوب ۱۳۹۳- تصویب کرد:

الف- نصاب معاملات موضوع ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات به شرح زیر تعیین می شود:

معاملات کوچک: معاملاتی که تا سقف مبلغ دویست و بیست میلیون (220.000.000) ریال باشد.
معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ معامله بیشتر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ دویست و بیست میلیون (220.000.000) ریال تجاوز نکند.
معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آن‌ها بیش از دو میلیارد و دویست میلیون (2.200.000.000) ریال باشد.

ب- نصاب معاملات موضوع بند (الف) به مواردی که معامله به صورت مزایده انجام می‌شود، تسری می‌یابد.

بعنوان مثال حد نصاب برای معاملات یک سال مبلغ 20.000.000 ریال در نظر گرفته شده است. حال اگر جمع معاملاتی که در این شرکت در یک فصل دارای مبلغی کمتر از حد نصاب بودند مبلغ 250.000.000 ریال باشد 10 درصد از این مبلغ 250.000.000 ریال می‌شود که ما تا این مبلغ را اجازه داریم اطلاعات طرف معامله را گزارش نکنیم.

همچنین اگر برای ما در یک فصل معامله‌ایی انجام شد (مثلا خرید کولر برای کارگاه) و این معاملهکمتر از حد نصاب همان 20.000.000 ریال بود، آن هم نیازی به گزارش اطلاعات طرف معامله در گزارشات معاملات فصلی به اداره دارایی نیست اما اگر بیشتر از این حدباشد باید کد اقتصادی و نام و آدرس طرف معامله به همراه حد نصاب معاملات به چه منظور است؟ سایر اطلاعات درخواستی اعلام شود.

تغییرات کلیدی فهرست معاملات و نحوه ارسال در سامانه

– مودیانی که از صورتحساب نوع اول، دوم و سوم موضوع ماده (8) آیین نامه شماره 230761 مورخ 4/12/1394 و اصلاحی شماره 50967/م مورخ 12/2/1396 ماده (95) قانون برای فروش کالا یا ارائه خدمات خود به مصرف کننده نهایی استفاده می نمایند، می توانند اطلاعات این قبیل صورتحساب ها را به صورت مجموع ارسال نمایند.
– در خصوص معاملاتی که (اعم ازخریدیا فروش کالا یا خدمت) تا میزان 5% حد نصاب معاملات کوچک موضوع تبصره (1) ماده (3) قانون برگزاری مناقصات می باشند، مشمولین ماده (9) می توانند فهرست معاملات مذکور را به صورت مجموع ارسال نمایند.

دوره ارسال اطلاعات سه ماهه (فصلی) بوده و می بایست تا چهل و پنج روز (45 روز) پس از پایان هر فصل نسبت به ارسال آن اقدام نمود

روش های ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه

روش برخط (online):

این روش برای آن دسته از مودیانی می باشد که در سامانه الکترونیکی ثبت نام مودیان ، حداقل مرحله پیش ثبت نام و اعتبار سنجی مربوطه را پشت سر گذاشته و کد کاربری و کلمه عبور مرحله دوم را از طریق پاکات پستی مخصوص مربوطه دریافت نموده اند. برای این دسته از مودیان گرامی با ورود به سامانه، امکان ثبت هر یک از فرم های زیر برحسب نوع اطلاعات فراهم می باشد.

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها
  • ثبت گزارش دریافت قراردادها
  • ثبت گزارش امتناع برای پیش از سال1395
  • ثبت گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395
  • ثبت گزارش واردات
  • ثبت گزارش صادرات
  • ثبت گزارش حق العملکاری و مدیریت پیمان
  • ثبت گزارش اجاره
  • ثبت گزارش بیمه
  • ثبت گزارش حمل و نقل بار
  • ثبت گزارش حمل و نقل مسافر

پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با استفاده از ثبت نهایی، اطلاعات در سیستم ثبت و تنها یک بار مجوز ویرایش پس از ثبت نهایی به ازای هر رکورد اطلاعاتی امکان پذیر می باشد.

– روش غیر برخط(offline) :

مودیانی که از سیستم های رایانه ای خرید و فروش استفاده می نمایند، می توانند در سامانه اینترنتی سازمان امور مالیاتی قالب مورد نظر این سازمان را با هماهنگی متخصصین مربوطه به ویژه تولید کنندگان این گونه نرم افزارها به طور مستقیم از سیستم کامپیوتری خود دریافت و در قالب مذکور وارد (Import ) نمایند، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات به طور یکجا نموده و رسید دریافت نمایند.