درس اصول حسابداری 1 یکی از دروس موجود در رشته حسابداری، مدیریت و مهندسی صنایع است. این درس مفاهیمی همچون ثبت گزارش‌های مالی، راهنمایی و نشان‌دادن الگوی کار حسابداری و قوانینی مشتمل بر درآمد، هزینه و گزارشات موجود سود و زیان، مفاهیمی اساسی در این درس محسوب میشوند.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

معرفی درس اصول حسابداری 1

این درس به معرفی نوعی سیستم تصمیم‌گیری در جهت بهینه‌سازی اطلاعات حسابداری شرکت، پرداخته و مفروضات و اطلاعاتی در جهت تعیین گزارشات مالی و طبقه‌بندی این اطلاعات را در اختیار ما قرار میدهد. مفروضات موجود در حسابداری به‌عنوان پایه و شالوده صورت‌های مالی، بدون درنظرگرفتن زمان دریافت یا پرداخت وجه، به شناسایی درآمدها و هزینهها میپردازند.

اساس و فرضیات موجود در مباحث حسابداری 1

در ادامه مطلب با مهم‌ترین مطالب مرتبط با این عنوان بیشتر آشنا خواهیم شد.

اصل درآمد

بر اساس این اصل که با نام اصل تحقق نیز شناخته میشود، درآمد تنها هنگام فروش محصول و خدمت، حاصل میشود. جهت انجام عملیات فروش نیز باید این محصول یا خدمت تولید شده باشد. درآمد بر مبنای تجمیع پول‌های نقد نبوده و فروش محصول و خدمت تنها با واگذاری قانونی آنها از فروشنده به خریدار حاصل میشود.

اصل هزینه

اغلب کسب‌وکارها جهت تولید محصول خود، نیازمند خرید کالای اولیه هستند که ایجاد هزینه میکند. همان‌طور که در اصل درآمد مشاهده شد، ایجاد هزینه به هنگام تهیه خدمت و محصول شرکت اتفاق افتاده است. مطابق قرارداد، زمان پرداخت هزینه ممکن است متفاوت باشد، اما شرکت باید درهرصورت هزینه تهیه محصول یا خدمت را بپردازد.

” پیشنهاد مرتبط : آیا خرید برنامه تولیدی ضرورت دارد؟

اصل تطابق درآمد و هزینه

مطابق این اصل، هنگام ایجاد درآمد، باید آن را با هزینه‌های مربوطه تطابق داد. به طور مثال، فرض کنید که یک رستوران دارید. برای محاسبه درآمد کلی، باید هزینه‌های مواد اولیه، نیروی انسانی، اجاره مکان رستوران و غیره را محاسبه کرده و سپس درآمد را به دست آورید.

در نتیجه سه اصل ذکر شده، میتوان حسابداری متعهد ایجاد کرد که مبتنی بر این جمله است: درآمد تنها زمانی بست میآید که محصول یا خدمتی فروخته باشید و هزینه تنها زمانی ایجاد میشود که محصول یا خدمتی را خریده باشید.

اصل عینیت

این اصل بدون تکیه بر حدسیات، دادهها و اطلاعات واقعی را سنجیده و مطابق با این دادهها، گزارش‌های مالی و حسابداری را ارائه میدهد. فقط در صورتی میتوان از داده‌های غیرحقیقی و ذهنی استفاده کرد که عدم صحیح بودن و نامناسب بودن داده‌های واقعی ثابت شود.

اصل بهای تمام شده

اصل بهای تمام شدهگزارشات حسابداری کسب‌وکار در سیستم حسابداری مطابق اصل بهای تمام شده تاریخی ارزیابی میشوند. مثلاً، مثال رستوران را در نظر بگیرید. مکانی که شما رستوران را در آن راه‌اندازی کرده‌اید، باید در ترازنامه در قسمت بهای تمام شده تاریخی قرار بگیرد.

فرض تداوم فعالیت

فرض تداوم فعالیت، فرض تداوم کسب‌وکار را طوری در نظر میگیرد که گویا این کسب‌وکار در طولانی‌مدت به تجارت خود ادامه خواهد داد. برای فهم بهتر این فرض، مثال رستوران را باری دیگر در نظر بگیرید. درصورتی‌که کسب‌وکار شما تداوم نداشته باشد، محصولات شما در زمان معین به فروش نرسیده و ارزش سهام کسب‌وکار شما در ترازنامه، غیرواقعی و غیرقابل‌محاسبه خواهد شد.

فرض واحد اندازه‌گیری

مطابق فرض واحد اندازه‌گیری، پول رایج مملکتی که کسب‌وکار در آن راه‌اندازی شده، واحد اندازه‌گیری سیستم حسابداری این کسب‌وکار خواهد بود. یعنی برای مثال، واحد اندازه‌گیری کسب‌وکارهای موجود در ایران مبتنی بر ریال ایران هستند. البته عواملی مانند تورم ممکن است در این واحد اندازه‌گیری تأثیرگذار باشند، اما این واحد، مناسب‌ترین واحد اندازه‌گیری کسب‌وکار و تجارت شما محسوب میشود.

فرض تفکیک شخصیت

فرض تفکیک شخصیتفرض تفکیک شخصیت، هویت کسب‌وکار موردنظر را مجزا از هویت مالک یا مالکان و هویت دیگر کسب‌وکارها در نظر گرفته است. مفاهیم موجود در بخش‌های مالی و حسابداری این کسب‌وکار مطابق این فرض، به‌آسانی قابل محاسبه بوده و شخصیت آن از شخصیت صاحبان و سرمایه‌گذارانش تفکیک شده است.

” پیشنهاد مرتبط : راهنمای خرید محصولات کاکتوس کامپیوتر

اصل اساسی

مطابق اصل اساسی، حسابداران موظف‌اند تمامی جزئیات موجود در حساب‌های مالی را به کارفرمای خود گزارش کنند. البته ممکن است کارفرما تحت شرایط خاص از جزئیات کم‌اهمیت چشم‌پوشی کرده و مقادیر خیلی پایین را در نظر نگیرد.

مزایای استفاده از درس اصول حسابداری 1 برای افرادی که میخواهند در این حوزه آموزش ببینند

درس اصول حسابداری 1، یکی از دروس تخصصی رشته‌هایی نظیر حسابداری، مدیریت مالی، مهندسی صنایع و دیگر رشته‌هاست. همچنین دانشجویان محصل در برخی از رشته‌های مهندسی که این درس از واحدهای اجباری‌شان محسوب نمی‌شود، میتوانند به‌عنوان درس اختیاری نسبت به اخذ این درس اقدام کنند. برخی از مزایای یادگیری اصول حسابداری 1 به شرح زیر است:

مهارت در حسابرسی

علم حسابرسی، خود علمی مستقل از حسابداری تلقی شده و به تطابق اسناد حسابداری و گزارشات مالی میپردازد. حسابرسان ماهر، بر اصول حسابداری و ضوابط و جزئیات موجود در این درس به طور کامل احاطه داشته و تکمیل فرایند حسابرسی حساب‌های شرکت برای این دسته از افراد، آسان‌تر و کوتاه‌تر خواهد بود.

مهارت در مقایسه حساب‌های شرکت

در بیشتر موارد، حسابداران شرکت باید به مقایسه وضعیت مالی و حسابداری کلی شرکت خود با دیگر شرکت‌های فعال در آن حوزه و مقایسه این وضعیت با وضعیت پیشین خود بپردازند. این امر با تبعیت از اصول حسابداری 1 و تسلط بر سرفصل‌های این دوره به‌راحتی میسر میشود.

افزایش توانایی‌های حسابدار

یک حسابدار خوب و ماهر باید بتواند گزارشات مربوط به حسابداری انواع کسب‌وکارها را تهیه کرده و از ترازنامهها و حساب‌های سود و کلان اطلاع داشته باشد. انعطاف‌پذیری حسابدار در اشتغال در تجارت‌های گوناگون، موجب گسترش انتخاب‌های وی شده و حقوق و مزایای فرد را افزایش میدهد. تسلط کامل بر اصول حسابداری میتواند دانش موردنیاز برای محاسبات صورت‌های حسابداری و مالی هر شرکتی را برای حسابدار فراهم کند.

نتیجه‌گیری

اصول حسابداری 1 یکی از دروس دانشگاهی است که افراد متخصص در این حوزه باید به طور کامل بر جزئیات این دانش تسلط داشته باشند. ضوابط و ملزومات موجود در این درس، از جمله قوانینی هستند که هر شرکتی باید از آنها پیروی کرده و در صورت‌های مالی و حسابداری خود از آنها استفاده کنند. در واقع اصول حسابداری که درس اصول حسابداری 1 یکی از دروس این مجموعه محسوب میشود، زبان مشترک شرکتها در تبادلات مالی تلقی میشود.