تمام مالکان کسب‌وکارها به دنبال رشد مداوم شرکت خود هستند. برای پیشرفت و دستیابی به اهداف شرکت، تخمین هزینه‌ها امری ضروری است که جزء وظایف حسابدار صنعتی قرار دارد. این شاخه از حسابداری، برای شرکت‌های در حال پیشرفت بسیار ضروری است و لازم است که هر مدیر دوراندیشی سرمایه‌گذاری بر آن را جزء اولویت‌های شرکت قرار دهد. در این مقاله، هر چیزی که باید درباره حسابداری صنعتی بدانید، از تعریف آن گرفته تا کاربردها و اجزاء این نوع حسابداری را برای شما بیان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

حسابداری صنعتی و تعریف آن

این شاخه از علم حسابداری، یکی از بااهمیت‌ترین زیرمجموعه‌های حسابداری مدیریت به شمار می‌رود که به دنبال تخمین و تشخیص هزینه‌های تمام‌شده، ارزیابی هزینه‌های کسب‌وکار، متعادل‌سازی هزینه‌ها و افزایش درآمد شرکت است.

حسابداری صنعتی این امکان را برای صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک فراهم می‌کند که به‌وسیله تخمین درست قیمت محصولات، شناخت و کاهش هزینه‌های مازاد و گرفتن تصمیم‌های صحیح، موجب رشد آنی شرکت خود شوند. به‌این‌ترتیب، هر شرکت در حال پیشرفتی برای ماندگاری در بازار، نیازمند این شاخه از حسابداری است.

حسابداری شاخه صنعتی و وظایف آن

این نوع حسابداری وظایف بسیار مهمی را برعهده دارد. اگر این وظایف به‌صورت صحیح و دقیق صورت گیرند، کسب‌وکار رشد روزافزون خود را دنبال می‌کند، اما اگر این وظایف به‌طور کامل اجرا نشوند، خسارت جبران‌ناپذیری به شرکت وارد می‌شود. وظایف حسابداران صنعتی شامل موارد زیر است:

  • باید در برنامه‌ریزی هدف‌های کسب‌وکار نقش ایفا کنند و با ارائه نکات تخصصی در جهت‌گیری تصمیمات شرکتی تأثیر بگذارند. 

  • باید وضعیت مالی شرکت را به‌طور دقیق موردبررسی قرار دهند، اطلاعات بودجه‌ای شرکت را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و با توجه به اطلاعات کسب‌شده، به صاحبان کسب‌وکارها در گرفتن تصمیمات بودجه‌ای صحیح کمک کنند.

  • متخصصان حسابداری صنعتی باید گزارش‌های مالی را به‌منظور بهبود شرایط تولید، کم کردن هزینه‌ها و ارتقاء سود موردبررسی دقیق قرار دهند.

  • باید ارزش دقیق دارایی‌های کسب‌وکار را ارزیابی کنند و طبق آن، نحوه تعیین قیمت محصولات، خدمات و کالاها را بهبود دهند.

  • هزینه‌های کسب‌وکار را بررسی کنند، سود آن را تخمین بزنند و توصیه‌های لازم برای بهبود سودآوری و کم کردن هزینه‌ها را ارائه دهند.

” پیشنهاد مرتبط : آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری فروشگاهی

حسابداری صنعتی و موارد استفاده آن

تمام کسب‌وکارها برای ارائه محصولات و کالاهای باکیفیت با حداقل هزینه نیاز دارند که هزینه‌ها را تجزیه‌وتحلیل کرده، هزینه‌های محصولات و کالاها را ارزیابی کنند و آن‌ها را تا حد امکان کاهش دهند. هر کسب‌وکاری باید برای تعیین قیمت محصولات و کالاهای خود معیارهایی داشته باشد، از بهای تمام‌شده مربوط به مواد خام محصولات تولیدی آگاه باشد و طبق اطلاعات بودجه‌ای خود، درباره آینده شرکت تصمیم بگیرد. حسابداری صنعتی در این موارد به کار می‌رود و به این صورت، در رشد کسب‌وکارها نقش ایفا می‌کند.

حسابداری شاخه صنعتی و اهمیت و اهداف آن

این شاخه از علم حسابداری به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مقدار دارایی‌های شرکت را ارزیابی کنند، از سود و زیان و بدهی‌های آن مطلع شوند و با توجه به اطلاعات کامل، درمورد برنامه‌های آینده شرکت تصمیم بگیرند و میزان رشد کسب‌وکار خود را بررسی کنند.

حسابداری صنعتی نه‌تنها به مدیریت مالی شرکت و نحوه تعیین قیمت محصولات و کالاها کمک می‌کند، بلکه موجب آسان‌تر شدن فرآیند حسابرسی نیز می‌شود. در واقع، حسابداران صنعتی به سایر حسابداران در بررسی قانونی بودن امور کسب‌وکار کمک می‌کنند.

هدف دیگر این نوع حسابداری، ترغیب سرمایه‌گذاران به صرف سرمایه خود در قسمت تولید و ارائه خدمات و کالاهای کسب‌وکار است که با روشن‌سازی وضعیت مالی و اهداف آتی شرکت برای آن‌ها، راحت‌تر می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. حسابداران صنعتی به‌وسیله آماده کردن صورت‌های مالیاتی، فرآیند مدیریت وضعیت مالی و مالیاتی کسب‌وکار را ساده‌تر می‌سازند.

حسابداری شاخه صنعتی و مؤلفه‌های آن

در این قسمت، به مؤلفه‌های حسابداری صنعتی می‌پردازیم. عوامل مؤثر در تعیین بهای تمام‌شده محصولات و کالاهای یک کسب‌وکار شامل مواد اولیه، هزینه‌های دیگر یا سربار و دستمزد هستند. در ادامه هرکدام از این اجزاء و مؤلفه‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم و شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

مواد اولیه

مواد اولیه، نقش کلیدی‌ در تولید کالاهای یک کسب‌وکار دارند. در واقع بدون وجود این مواد، هیچ کالایی تولید نخواهد شد. مواد اولیه به دو نوع تقسیم می‌شوند که در زیر به‌طور مختصر به هرکدام می‌پردازیم.

 • مواد اولیه مستقیم: مواد اولیه‌ای هستند که به‌طور مستقیم در تولید کالا مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال در تولید میز، چوب به‌عنوان ماده اولیه مستقیم تلقی می‌شود.

 • مواد اولیه غیرمستقیم: مواد اولیه‌ای هستند که در تولید کالا به‌صورت جزئی به کار می‌روند. برای نمونه در تولید میز، میخ ماده اولیه غیرمستقیم به شمار می‌رود.

سربار (هزینه‌های دیگر)

یکی دیگر از اجزاء حسابداری صنعتی، سربار است. سربار یا هزینه‌های دیگر، شامل هزینه‌هایی می‌شود که در فرآیند تولید محصولات و کالاها از مواد اولیه به وجود می‌آیند، اما جزء هزینه‌های غیرمستقیم یا مستقیم به شمار نمی‌روند. این هزینه‌ها برای تولید محصولات و کالاها از مواد اولیه صرف نمی‌شوند. برای مثال، در یک کارگاه تولیدی، هزینه تعمیر و نگهداری ابزارآلات، سربار تولید تلقی می‌شود.

” پیشنهاد مرتبط : نرم افزار حسابداری فروشگاهی

دستمزد

در طول روند تولید محصولات و کالاها به‌وسیله مواد اولیه در یک کسب‌وکار، مطمئناً به کارگران و کارکنان حق‌الزحمه‌ای ارائه می‌شود که به آن دستمزد می‌گویند. در حسابداری صنعتی، دستمزد در دو دسته طبقه‌بندی می‌شود که در زیر هریک از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 • دستمزد مستقیم: دستمزدی است که برای تولید مستقیم محصولات و کالاها از مواد اولیه اختصاص داده می‌شود. برای مثال دستمزد کارکنان یک کارگاه تولیدی دستمزد مستقیم به شمار می‌رود.

 • دستمزد غیرمستقیم: دستمزدی است که برای امور غیرمستقیمی که در تولید محصولات و کالاها از مواد اولیه مؤثر هستند، اختصاص می‌یابد. به‌عنوان‌مثال دستمزد رانندگان توزیع در یک کارگاه تولیدی دستمزد غیرمستقیم تلقی می‌شود.

کلام آخر

حسابداری برای پیشرفت و ماندگاری شرکت‌ها در بازار حیاتی است. صاحبان کسب‌وکارهای موفق می‌دانند که در صورتی می‌توان یک متغیر را بهبود بخشید که آن را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کرد. حسابدار صنعتی کلیه متغیرها و داده‌های کسب‌وکار را مورداندازه‌گیری، دسته‌بندی و ثبت قرار می‌دهد و بهای تمام‌شده محصولات تعیین‌شده را به صاحبان کسب‌وکارها ارائه می‌کند.

صاحبان کسب‌وکارها با دستیابی به این آمار قادرند نحوه پیشرفت و رشد شرکت را با ادوار قبلی مورد مقایسه قرار داده و برای ارتقاء شرایط تولید محصولات، کم کردن هزینه‌های اضافی و افزایش سود تصمیم بگیرند. به‌طور خلاصه، حسابداری صنعتی، نقش مهمی در تضمین موفقیت یک شرکت ایفا می‌کند.