اگر صاحب یک شرکت تولیدی هستید، احتمالاً با سیستم‌های تولیدی و حسابداری آشنایی داشته باشید. نرم‌افزارهای تولیدی به کمک مدیران آمده‌اند تا با یک سیستم سریع و دقیق، مجموعه فروش را پربازده‌تر پیش ببرند. به همین دلیل خرید این برنامه‌ها یکی از روش‌های کاری هر یک از صاحبان کسب‌و‌کار است.

یکی از مباحث مهمی که درباره شرکت‌ها و نرم‌افزارهای حسابداری وجود دارد، قیمت برنامه تولیدی جهت خرید آن است. این برنامه‌ها به دلیل سازماندهی امور مالی و دسترسی کم‌هزینه همواره موردتوجه شرکت¬ها هستند. اگر شما نیز درصدد خرید یکی از انواع سیستم‌های تولیدی برای امور مالی کارتان و مؤلفه‌های تعیین قیمت آن‌ها هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه بمانید.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

معرفی برنامه‌های تولیدی

نرم‌افزار تولید که با نام نرم‌افزار بهای تمام‌شده نیز رسمیت دارند، برنامه‌هایی هستند که با نظارت بر چرخه تولید و مدیریت آن، قیمت پایان‌یافته تولید را محاسبه می‌کنند. این سیستم‌ها با بررسی دقیق اطلاعات دریافتی هنگام نظارت بر عملیات‌های پردازش و تولید، گزارش کاملی از محاسبات و بهای کالا را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند. این گزارش‌ها به صورت ماهیانه و سالانه ارائه می‌شوند و داده‌های مفیدی را مطابق سود و زیان تولید یک محصول به دست می‌آورند.

مدیران با اطلاع از قیمت برنامه تولیدی و تهیه آن¬ها مطمئن هستند علاوه بر افزایش بهره‌وری و کاهش درصد افت مواد در هنگام ساخت، میزان زمان مصرفی و مواد و کار در طی پروسه تولید نیز به حداقل خواهد رسید. همچنین این سیستم‌ها قادرند با برآیند هر تولید، قابلیت برنامه‌ریزی برای فرایندهای بعدی را ایجاد کنند.

مجموع کارایی و خصوصیاتی که نرم‌افزارهای تولیدی دارند، سبب استقبال تولیدی‌ها از آن‌ها می‌شوند. درحقیقت کیفیت برنامه‌های قیمت تمام‌شده به ‌گونه‌ای است که تولید، انبار، امور مالی و فروش را مدیریت می‌کند و در نهایت گزارشی جامع را از تمام فرایند تولید در اختیار صاحبان شرکت‌ها می‌گذارد.

تأثیر سیستم‌های تولیدی بر کسب‌و‌کارها

برنامه‌های تولیدی با مدیریت کسب‌و‌کارها به صورت نرم‌افزاری، گامی بلند در مکانیزه کردن امور تولیدی برداشته‌اند. به ‌گونه‌ای که مواد اولیه موجود در انبار و همچنین تولیدات را کنترل می‌کنند، ابتدا پیش‌بینی و احتمالی از بهای تولید هر محصول ارائه می‌دهند و در پایان به محاسبه دقیق قیمت نهایی می‌پردازند، هزینه‌های مربوط به دستمزد کارکنان یا مالیات‌ها و مخارج اضافی را در تولید تعیین و ارزیابی می‌کنند و لیست محصولات تولید‌شده را به انبار می‌افزایند.

تمام این مسئولیت‌ها به صورت اتومات و خودکار انجام می‌شود و برای هر محله گزارشی جهت ارزیابی ارائه خواهد شد. در کنار وظایف مذکور، می‌توان به نکات زیر که نرم‌افزارها با اثر مکانیزمی خود ایجاد کرده‌اند نیز اشاره کرد:

  • در این برنامه‌ها، امکان ویرایش مشخصات محصولات و هزینه‌های به‌کاررفته در تولید آن‌ها وجود دارد.

  • بهای تمام‌شده هر یک از کالاهای تولیدی بر اساس قیمت روز مواد اولیه مصرفی محاسبه می‌شود.

  • همچنین امکان تغییر انبار هر یک از محصولات در این برنامه‌ها وجود دارد.

  • این سیستم‌ها امکان ثبت تولید ثابت و متغیر و داده‌های مربوط به هرکدام از آن‌ها را دارند.

هر یک از موارد فوق و انجام آن‌ها توسط نرم‌افزارها سبب ذخیره زمان و افزایش سرعت باروری و تولید می‌شود. از سوی دیگر، این برنامه‌ها امکان مقایسه سود و زیان هرسال نسبت به سال گذشته را برای شرکت‌ها فراهم می‌آورند. به همین دلیل قیمت برنامه تولیدی بسته به کارایی و تأثیری که خواهد داشت، متغیر خواهد بود.

” پیشنهاد مرتبط: برنامه انبارداری ، ارزش‌افزوده سازمانی

دلیل برتری نرم‌افزارهای کامپیوتری بر مدیریت سنتی

یکی از دلایل برتری قیمت برنامه تولیدی بر روش‌های سنتی با به‌کارگیری نیروهای انسانی بیشتر، صرفه‌جویی در وقت و کاهش خطاهای انسانی در محاسبه است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علت‌های این تمایز و برتری می‌پردازیم:

 • مدیریت سیستم‌های تولید در بخش‌های مختلف و یکپارچگی

این نرم‌افزارها در قسمت‌های متعدد حسابداری، تولید، دریافت و پرداخت، انبارداری و ذخیره اسناد نظارت و مدیریت انجام می‌دهد و با ثبت هزینه‌ها و اداره امور مالی در پروسه تولید، تمامی مدارک مربوطه را در اختیار سازمان‌های تولیدی قرار می‌دهد.

 • ارائه گزارش‌هایی تحلیلی در فواصل زمانی مشخص

این گزارش‌ها سبب می‌شوند تا رشد یک تولیدی به‌ مراتب تضمین شود؛ چراکه داده‌ها و بررسی‌های کاربردی را گزارش می‌دهند تا مدیران بتوانند هرسال را نسبت به سال‌های قبل مقایسه و با برنامه‌ریزی مناسب درصدد پیشرفت اقدام کنند. همچنین میزان تعمیرات و هزینه‌های سربار را نیز در یک دوره زمانی به دست خواهند داد.

 • امنیت اطلاعات مالی و تولیدی هر سازمان

تضمین امنیت اطلاعات یکی از ملاک‌های مهم هر شرکت برای استفاده از برنامه‌ها است. نرم‌افزارهای تولید داده‌های هر مؤسسه را در طی مدت استفاده ثبت می‌کنند و با ذخیره آن‌ها در بانک اطلاعاتی، از هرگونه انتشار یا حذف آن‌ها جلوگیری خواهند کرد.

 • راحتی در دسترسی و فضای آسان جهت استفاده

یکی از دلایل تمایز نرم‌افزارها، سادگی دسترسی به تمام اطلاعات و مراحل تولید است. بر همین اساس می‌توان ذکر کرد که قیمت برنامه تولیدی بسته به میزان سادگی رو به افزایش می‌روند. در کنار آسانی، فضای هر سیستم مستلزم کاربرپسند بودن است تا جذب مخاطب بیشتری داشته باشد.

سیستم‌های تولیدی برای چه مؤسساتی مناسب هستند؟

برنامه‌های تولیدی جهت استفاده کارخانه‌ها و تولیدی‌هایی هستند که قصد دارند با استفاده از سیستم‌های اتومات، کالاهای خود را گروه‌بندی و از پرداخت هزینه‌های زائد جلوگیری کنند. همچنین همان‌گونه که پیش‌تر اشاره کردیم، شرکت‌های تولیدی می‌توانند در این برنامه‌ها، تولید ثابت (پایداری مواد مصرفی و فرمول تولید) و متغیر (قابلیت تغییر در مواد اولیه یا شیوه‌های ساخت) خود را ثبت و کنترل کنند.

این سیستم‌ها همچنین در مؤسساتی که به دو روش مرحله‌ای و سفارش کار تولیدات خود را انجام می‌دهند، بسیار کاربردی است و برای هر دو شیوه امکان جمع، ذخیره و اختصاص دادن هزینه‌ها طبق هر روش را فراهم می‌کند. از سوی دیگر کارهای تولیدی که درصدد هستند تا هزینه‌های خود را طبق ملاک‌های استاندارد و ملاک‌های واقعی محاسبه کنند یا پرداخت دستمزد کارکنان را به شیوه خودکار انجام دهند، از این نرم‌افزارها استفاده خواهند کرد.

” پیشنهاد مرتبط: آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری صنعتی و تولیدی

شاخص‌های مهم برای خرید و قیمت نرم‌افزارهای تولیدی

قیمت برنامه تولیدی به کارایی‌هایی وابسته است که از آن انتظار برآورده شدن دارید. به‌ طور کلی یک سیستم تولید می‌بایست محصولات را به صورت مرحله‌ای از هنگام سفارش تا اتمام تولید ارزیابی کند، داده‌های دریافتی از یک تولید را به شیوه مصور و گزارش‌گونه ارائه دهد، بعد از چاپ فاکتور به جمع‌آوری و ذخیره آن‌ها بپردازد، امنیت مالی و اطلاعاتی یک شرکت را تأمین سازد و میزان بهره‌مندی یک شرکت از رشد سالانه را مشخص کند.

با توجه‌ به این خصوصیات کلی و سایر توقعات شما از یک برنامه تولیدی، می‌توانید به خرید آن‌ها اقدام کنید. این شاخص‌ها درنهایت به شما و شرکتتان کمک خواهد کرد تا رضایت کاملی از برنامه‌ای که خریداری کرده‌اید، داشته باشید.

نتیجه‌گیری

برنامه‌های تولیدی به شما کمک می‌کنند تا با افق دید بازتر و به‌گونه‌ای کاربردی، سمت‌وسوی تولیدات خود را پیش بگیرید و با ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب هرساله پیشرفت محسوسی نسبت به گذشته در تولید خود احساس کنید. همچنین برای خرید این برنامه‌ها و اطلاع از قیمت برنامه تولیدی لازم است با آگاهی و شناخت ویژگی‌های آن‌ها پیش بروید.