انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری – کسب و کار ما چیست و برای چه کاری نرم افزار می خواهیم؟

بهترین نرم افزار حسابداری برای مدل کسب و کار شما چیست ؟

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

برای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری برای کسب و کارمان لازم است بدانیم کسب و کارمان چیست و برای چه کاری نرم افزار حسابداری می خواهیم. ممکن است در وحله اول این سوال بی مورد بنظر برسد ولی وقتی به انتخاب نرم افزار می رسیم، این سوال به صورت جدی مطرح است. قطعا ما می دانیم ریز گردش کارمان چیست، ولی ترجمه این گردش کار به زبان بسته های نرم افزاری موجود در بازار و انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری بر اساس آن ، الزاما روشن نیست.

به این مثال توجه فرمایید: ما کارمان خدمات ترخیص کالا برای مشتریانمان است. چه نرم افزار حسابداری بهترین انتخاب است؟

یک گزینه انتخاب نرم افزار حسابداری مالی است. با استفاده از این نرم افزار تمامی تراکنش های مالی مان ثبت می گردد و انواع گزارشات تراز کل، سود و زیان، درامدها، هزینه ها، مانده حساب مشتریان، و غیره در دست ما خواهد بود.

گزینه دیگر نرم افزار انبارداری است. با استفاده از این نرم افزار ما می توانیم تمامی تراکنش های مربوط به کالاهای مشتریان مختلف را از لحظه ورود به گمرک، ترخیص از گمرک، حمل بار، و تحویل نهایی را رصد کنیم و کلیه گزارشات مربوط به کالاهای مختلف مشتریان مختلف در پارتی های مختلف را تهیه نماییم.

گزینه سوم یک نرم افزار یکپارچه شامل حسابداری مالی، انبارداری، خرید و فروش خدمات، و خزانه داری است. این نرم افزار کلیه فعالیت های موسسه را ثبت کرده و هر آنچه گزارش ما نیاز داریم را در اختیار ما قرار می دهد.

اینکه ما کدام یک از نرم افزارهای متفاوت سه گانه فوق را  به عنوان بهترین نرم افزار حسابداری انتخاب کنیم به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله بودجه ای که برای این کار درنظر گرفته ایم عامل بودجه و سایر عوامل در مقالات جداگانه در این مبحث توضیح داده شده است ( برای نرم افزار حسابداری چه بودجه ای اختصاص داده ایم ؟ )

آنچه در این مقاله مطرح است این است که اگر نیاز کارما مکانیزه کردن عملیات مالی موسسه است ما باید

نرم افزار حسابداری

را انتخاب کنیم. اگر برای ما در دست داشتن گزارشات دقیق از مراحل گردش کالاهای مشتریان از زمان ورود به گمرک تا لحظه تحویل است باید نرم افزار انبارداری را انتخاب کنیم. در آخر اگر هم تراکنش های مالی و هم گردش کالا و نیز سایر موارد مطرح است باید یک نرم افزار یکپارچه بازرگانی خدماتی انتخاب کنیم.

همانگونه که در مثال بالا ملاحظه شد شناخت دقیق ما از گردش کارمان و اینکه چه بخشی از گردش کارمان را باید مکانیزه کنیم منجر به انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری یا غیره برای کارمان می گردد.

در خاتمه باید گفت بسیار اتفاق افتاده که یک شرکت با یک برآورد از نیازهای نرم افزاری اش اقدام به خرید یک نرم افزار کرده است، ولی طی زمان دیده شده که از بخش های زیادی از نرم افزار استفاده نکرده است یا اینکه با وجود خرید نرم افزار حسابداری هنوز بخش هایی از کارش به صورت دستی است و در نرم افزار دیده نشده است و هنوز کمبود نرم افزار دارد. این اتفاق می تواند بعلل مختلف باشد. یکی از این علل این است که در زمان تصمیم گیری برای خرید ارزیابی درستی از نیازهای موسسه برای مکانیزه کردن بخش های کاری مورد نظر صورت نگرفته است. اگر در زمان انتخاب و خرید نرم افزار، مدیریت موسسه وقت و انرژی کافی بگذارد و نرم افزار حسابداری مناسب کارش را انتخاب کند قطعا در آینده با بهروری مناسب نرم افزاری، هزینه انتخاب نرم افزار پوشش می یابد.