در شرکت‌ها و مشاغل مختلف باتوجه‌به پیچیدگی امور مالی و مدیریت آن نیاز به فردی است که بتواند در کنار آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری، بتواند امور مالی و مالیاتی را محاسبه و مدیریت کند. در ادامه به سؤال حسابداری چیست پاسخ می‌دهیم و ابهامات درمورد موضوع را رفع خواهیم کرد.

خرید نرم افزار حسابداری ارزان

حسابداری چیست؟

accounting process ثبت معاملات یک کسب‌وکار است. این پروسه شامل جمع‌بندی، تجزیه‌وتحلیل، گزارش معاملات به اداره مالیات و واحدهای نظارتی می‌شود. صورت‌حساب‌های مالی مجموعه‌ای از معاملات مالی است که کارکرد، وضعیت مالی و نقدی شرکت را نشان می‌دهد.

برای حسابداری چه توانایی‌هایی لازم است؟

در ادامه با مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های موردنیاز برای این علم آشنا خواهیم شد.

 •مهارت‌های تحلیلی

فرد در شغل accounting باید دید جزئی‌نگرهمراه با دقت زیادی داشته باشد. حسابداران باید پرونده‌های سنگین را با جزیئیات دقیق مورد بررسی قرار دهند. در غیر این صورت، شاید تحلیل‌شان ناقص باشد.

 •سازماندهی

حسابداران باید برای سازماندهی چندین مشتری، گزارش‌دهی در زمان مناسب، نظم و دقت بالایی داشته باشند. هر وظیفه محول شده به حسابداران دارای اسناد مهمی است که نیاز به سازماندهی دارد.

 •تفکر نقادانه

حسابداران دائماً با خطاها و مغایرت‌های برمی‌خورند که اگر نتوانند آن را تشخیص دهند، این اشتباهات برای کارفرمایان و مشتریان پیامدهای بدی دارد. برای حل این مسائل، حسابداران باید با همه خطرات و متغیرها به‌صورت نقادانه برخورد کنند.

 •ارتباط با افراد

علاوه بر مسائل accounting، تجزیه‌وتحلیل سوابق مالیاتی، حسابداران باید بتوانند نتایج را برای کارفرما و مشتریان توضیح دهند، باتوجه‌به اینکه آنها درک درستی از مسائل پیچیده مالی ندارند. به همین دلیل، حسابداران باید اطلاعات را توضیح دهند.

 •تطبیق‌پذیری

شغل accounting مانند پلتفرم‌های مالیاتی در حال تغییر است. همیشه حسابداران باید آماده تغییر، پیشرفت تکنولوژی، پویایی محل کار و فضاهای جدید برای تعامل با افراد باشند.

” پیشنهاد مرتبط : آشنایی با پکیج نرم افزار حسابداری صنعتی و تولیدی

 •مدیریت زمان

بسیاری از حسابداران در چند پروژه هم‌زمان کار می‌کنند. توانایی مدیریت چندین کار و مهلت تحویل کار باعث می‌شود که مشتریان رضایت کامل داشته باشند.

 •دانش accounting

حسابداران باید دانش و اطلاعات زیادی در مورد صورت‌های مالی و کارکردشان داشته باشند.

 •مهارت اکسل

حسابداران امروزی برای انجام کارهای مختلف به نرم‌افزارهای مختلفی نیاز دارند. حسابداران باید با Microsoft Excel و سایر سیستم عامل‌های صفحه گسترده آشنا باشند.

 •همکاری تیمی

برخلاف تفکری که حسابدار فقط پشت میز می‌نشیند، بسیار از آنها به‌صورت تیمی کار می‌کنند. با شرکت در کارهای تیمی، حسابداران می‌توانند پیشرفت‌های زیادی داشته باشند.

 •نوشتن

علی‌رغم اینکه حسابدار با اعداد و ارقام سروکار دارد اما مدت‌زمان زیادی را صرف نوشتن می‌کند. این نوشتن‌ها شامل ایمیل‌ها و سایر مکاتبات با افراد غیرمتخصص accounting است که باید نظرات و مفاهیم پیچیده را به زبان ساده برایشان توضیح دهد. علاوه بر این، حسابداران موضوعاتی که در مورد صورت‌های مالی یا اظهارنامه‌های مالیاتی و دستوراتی برای پیشرفت کار اعضای تیم است می‌نویسند.

تاریخچه حسابداری

تاریخ accounting به بین‌النهرین باستان برمیگردد و ارتباط تنگاتنگی با تحولات در نوشتن، accounting و سیستم‌های حسابرسی اولیه توسط مصریان و بابلیان باستان دارد.

در هند چاناکیا در دوران امپراتوری موریان نسخه خطی مشابه کتاب مدیریت مالی نوشت. کتاب او ” Arthashasthra ” شامل چند وضعیت دقیق از نگهداری کتاب‌های accounting برای یک کشور حاکم است.

لوکا پاچیولی ایتالیایی که به‌عنوان پدر accounting شناخته می‌شود، اولین فردی بود که اثری درباره accounting double-entry منتشر کرد و این رشته را در ایتالیا معرفی کرد.

حرفه مدرن حسابدار رسمی در قرن نوزدهم در اسکاتلند پدید آمد. حسابداران اغلب به انجمن‌های مشابه وکلا تعلق داشتند و اغلب خدمات حسابداری را به مشتریان ارائه می‌کردند. حسابداری اولیه نقاط نزدیکی با accounting قانونی حال حاضر داشت. accounting در قرن نوزدهم به حرفه‌ای سازمان‌یافته تبدیل شد.

انواع مختلف حسابداری

 •Financial accounting

Financial accounting یعنی پیگیری، ثبت و در نهایت گزارش تراکنش‌های مالی با ایجاد صورت‌حساب‌های مالی است.

 • Governmental accounting

حسابداری دولتی توسط هیئت استانداردهای accounting دولتی اداره می‌شود که مانند GAAP، استانداردهای پیگیری و گزارش را دولت تدوین کرده است.

 • Public accounting

شرکت‌های accounting عمومی خدمات حسابداری را به مشتریان مختلف، از جمله مشاغل خدمات، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های دولتی و افراد ارائه می‌دهند. Public accounting بر حسابرسی، تهیه مالیات، مشاوره مالیاتی و فعالیت‌های مشاوره‌ای، از جمله تجزیه‌وتحلیل صورت‌حساب‌های مالی تمرکز دارد.

 • Cost accounting

Cost accountingیک رشته تخصصی است که هزینه‌های واقعی تجارت را از نزدیک بررسی می‌کند. در صورت استفاده داخلی، accounting هزینه معمولاً در محیط تولید استفاده می‌شود، اگرچه می‌تواند برای مشاغل خدماتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 • Management accounting

Management accountingدر مشاغل سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری‌های سطوح بالای کسب‌وکار در اختیار مدیریت قرار می‌دهد.

 • Tax accounting

Tax accountingاز قوانین و مقررات جاری مالیاتی توسط مشاغل، سازمان‌های غیرانتفاعی و مالیات دهندگان فردی پیروی کند.

 •حسابرسی

درحالی‌که accountingاز شامل پیگیری و گزارش کلیه فعالیت‌های مالی برای یک کسب‌وکار است، حسابرسی به گونه‌ای طراحی شده است که تجزیه‌وتحلیل را مستقل از آن کارکرد مالی ارائه می‌دهد تا مطمئن شود که کسب وکار معاملاتی را مطابق قوانین و استانداردهای قابل قبول انجام می‌دهد.

” پیشنهاد مرتبط : نرم افزار حسابداری صنعتی و تولیدی

موقعیت شغلی حسابداری از در ایران چگونه است؟

این رشته در همه دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیلان زیادی دارد اما کم‌ترین بیکار را داراست. زیرا همه شرکت‌ها و مشاغل برای انجام امور مالی نیاز به حسابدار دارند و نیاز به آنها روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

فرایند حسابداری چیست؟

accounting process در هشت مرحله با ثبت معاملات شرکت به‌صورت جداگانه شروع می‌شود و با گزارش جامع فعالیت‌های شرکت در بازه زمانی تعیین شده پایان می‌یابد. بسیاری از شرکت‌ها از نرم‌افزار accounting جهت اتوماتیک کردن چرخه استفاده می‌کنند. نرم‌افزار به حسابداران اجازه می‌دهد تا تاریخ شروع و اتمام فرایند را برنامه‌ریزی کرده و گزارش‌های خودکار دریافت کنند.

در پاسخ به سؤال حسابداری چیست باید اضافه کرد که بسته به سیستم هر شرکت، ممکن است از اتوماسیون تکنیکال کم‌وبیش استفاده شود. به طور معمول، accounting مستلزم پشتیبانی فنی است. معمولاً هر شرکت مجبور است چرخه accounting هشت مرحله‌ای را به روش‌های خاصی تغییر دهد تا با مدل تجاری شرکت و روش‌های accounting متناسب باشد.

هشت مرحله فرایند accounting

  • شناسایی معامله

  • اندازه‌گیری هزینه

  • ثبت معامله

  • طبقه‌بندی معاملات

  • تهیه خلاصه گزارش

  • تجزیه‌وتحلیل صورت‌های مالی

  • تفسیر تجزیه‌وتحلیل‌های صورت‌های مالی

  • ارتباط با مشتری و کارفرما

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم به توضیح کاملی در مورد حسابداری و انواع آن، توانایی‌های لازم برای شغل حسابدار را مورد بررسی قرار دهیم. هم چنینی نگاهی گذرا به تاریخچه این علم بسیار تأثیرگذار داشتیم. حال شما با تمامی مسائل مرتبط با موضوع آشنا شده‌اید و دقیقاً میدانید که حسابداری چیست.