ویروس باجگیر چیست ؟

اینترنت و تکنولوژی های شبیه به آن مانند نرم افزار حسابداری ، کار حسابداری شرکت ها را بسیار آسان کرده اند و حسابداران پرداخت ها ، ثبت اسناد و ارتباط با مشتریان خود را از این طریق انجام می دهند .

و همین مساله باعث شده جرایم فضای مجازی افزایش پیدا کرده و افراد سودجو مانند تولید کننده های ویروس باجگیر دست به تولید این باج افزار کرده و اطلاعات شرکت ها را به سرقت ببرند .

ویروس باحگیر بعد از انتقال به سیستم هدف تمام اطلاعات مهم و گاهی حتی تمامی اطلاعات را رمز گذاری کرده و از دسترسی صاحب فایل به آنها جلوگیری می کنند معمولا تولید کنندگان این ویروس با قرار دادن فایل متنی در سیستم هدف از شما جهت بازیابی اطلاعاتتان درخواست پول کرده و اطلاعات لازم جهت تماس را هم به شما خواهند داد !!

چطور دچار این سرنوشت تلخ در مورد اطلاعات موجود در نرم افزار حسابداری خود نشوید !!

• از اطلاعات خود نسخه پشتیبان ( بک اپ ) تهیه کنید .

از اطلاعات نرم افزار حسابداری خود در مقابل ویروس باجگیر محافظت کنید

ساده ترین و کارآمدترین روش برای مقابله با انواع ویروس از جمله ویروس باجگیر تهیه نسخه بک اپ از اطلاعات مهم سیستم منجمله اطلاعات نرم افزار حسابداری به صورت دوره ای است البته بیشتر شرکت ها از اطلاعات نرم افزار حسابداری خود بک اپ تهیه می کنند اما نکته مهم در اینجا ذکر این نکته است که این اطلاعات نباید در محیط شبکه داخلی و سیستم هایی که به شبکه اینترنت متصل هستند قرار بگیرد چرا که هر سیستمی که به اینترنت متصل باشد در معرض ویروسی شدن قرار می گیرد.

برای نگهداری بک اپ های نرم افزار حسابداری به مطمئن ترین شکل بهتر است از یک هارد اکسترنال استفاده شود چرا که امکان از بین رفتن اطلاعات در این روش بسیار ناچیز است و از طرفی به علت جدا بودن از سیستم امکان دسترسی به آنها از طریق اینترنت وجود ندارد.

گاهی عدم رعایت همین نکات به ظاهر ساده در مورد اطلاعات نرم افزار حسابداری می تواند تبدیل به هزینه هایی غیر قابل بازگشت شود .

• ضعف امنیتی سیستم های خود را شناسایی کرده و بر طرف کنید .

از اطلاعات نرم افزار حسابداری خود در مقابل ویروس باجگیر محافظت کنید

1.نرم افزار آنتی ویروس نصب کنید.

بسیار دیده شده که بسیاری از شرکت ها به دلایل مختلف از نصب آنتی ویروس خودداری کردند نصب آنتی ویروس ممکن است هزینه های اولیه را به همراه داشته باشد ولی از بروز خسارات بسیاری جلوگیری خواهد کرد در بهترین حالت و زمانی که شما از اطلاعات تمام سیستم های خود بک اپ داشته باشید بعد از دچار شدن به ویروس باجگیر باید مراحل پاکسازی و راه اندازی مجدد سیستم ها را انجام دهید که این امر خود موجب صرف زمان بوده و زمان صرف شده خود بیشترین هزینه است که در مقابله با هزینه تهیه آنتی ویروس ناچیز است البته این موضوع را هم اضافه کنید که دوباره ممکن است سیستم های شما مورد حمله ویروس باج گیر قرار گیرد !

2.نرم افزار آنتی ویروس خود را اپدیت نگه دارید .

در انتخاب آنتی ویروس دقت کنید چرا که ممکن است آنتی ویروسی که شما تهیه کرده اید نسخه رایگان بوده و محدودیت زمانی داشته باشد این آنتی ویروس ها معمولا بعد از یک بازه ی 30 روزه غیر فعال می شوند و دیگر اپدیت نمی شوند پس حتما سعی کنید نسخه اصلی را تهیه کنید .

اهمیت اپدیت بودن آنتی ویروس به این جهت است که شرکت های تولید کننده نرم افزار های آنتی ویروس موازی با تولید کنندگان ویروس باجگیر در حال کشف روش های مقابله با این باج افزار هستند و این اپدیت ها کاملا به روز هستند و باید هر روز بازنگری شوند و در صورتی که شما آخرین اپدیت آنتی ویروس را روی سیستم نداشته باشید از امنیت لازم روی سیستم های خود برخوردار نیستید .

3.با نرم افزار آنتی ویروس خود اسکن های دوره ای انجام دهید .

بعد از نصب آنتی ویروس و مطمئن شدن از اپدیت روزانه آن نوبت به برنامه ریزی برای اسکن های دوره ای می رسد حتما سیستم های خود را در بازه های زمانی مشخص ( مثلا هفته ای یکبار ) اسکن کنید و سعی کنید برنامه ریزی انجام این کار را حتما زمانی انجام دهید که با سیستم خود کار نمیکنید چرا که اسکن آنتی ویروس باعث کندی سیستم خواهد شد .

4.سیستم عامل های خود را به روز رسانی کنید .

اگر طرفدار استفاده از سیستم عامل های ویندوز قدیمی مانند XP هستید بهتر است بدانید سیستم عامل هایی مانند XP که دیگر توسط شرکت ارائه دهنده پشتیبانی نشده و اپدیت نمی شوند از نظر امنیتی دارای ضعف های بسیاری هستند که ورود ویروس باج گیر به سیستم شما را بسیار راحت خواهد کرد در این مورد هر چه سیستم عاملی که استفاده می کنید به روزتر باشد بهتر است .

• به کارمندان خود در مورد باج افزارها اطلاع رسانی کنید.

از اطلاعات نرم افزار حسابداری خود در مقابل ویروس باجگیر محافظت کنید

حتی شرکت های کوچک هم با رعایت نکات لازم و آموزش صحیح کارمندان خود می توانند از ویروسی شدن اطلاعات نرم افزار حسابداری خود در امان باشند .

1.در باز کردن ایمیل ها نهایت دقت را انجام دهید .

یکی از اصلی ترین راه ها برای نفوذ ویروس باجگیر از طریق ایمیل است برای جلوگیری از ویروسی شدن از این راه حتما به آدرس ایمیل هایی که ارسال می شوند دقت کافی کرده و هر ایمیلی را باز نکنید در مورادی ایمیل ها بسیار هوشمندانه طراحی شده اند و خود را تحت عنوان پیشنهادهای سود آور یا ایمیل های هشدار دهنده نشان می دهند.

 به طور مثال ممکن است در ایمیل به شما گفته شود سرویسی که بسیار به آن احتیاج دارید در حال مسدود شدن است برای جلوگیری از مسدودی روی لینک کلیک کنید در اولین نگاه به این ایمیل ها حتما مشکوک شوید .

2.ضرورت فعال بودن آنتی ویروس و اپدیت بودن آن را جدی بگیرید.

وجود آنتی ویروس روی تمام سیستم های شما به معنی امنیت کامل شما از ویروس باجگیر نیست چرا که آنتی ویروس ها می توانند به راحتی توسط کاربر غیر فعال شوند در مورادی کاربران برای سرعت در انجام کارهایشان موقتا آنتی ویروس را غیر فعال می کنند و این مساله بسیار طبیعی است چرا که وجود نرم افزار آنتی ویروس برای کاربران محدودیت هایی را ایجاد می کند سعی کنید این محدودیت ها را پیدا کرده و روش برخورد با آنها را به کارمندان خود آموزش دهید .

• اطلاعات خود را در مورد باج افزار ها بیشتر کنید .

از اطلاعات نرم افزار حسابداری خود در مقابل ویروس باجگیر محافظت کنید

در آخر حتما دقت کنید اطلاعات خود را در مورد ویروس باجگیر و روش های برخورد با آنها به روز کنید ما در این نوشته فقط اهمیت این موضوع را هشدار دادیم و حداقل روش هایی که باید برای جلگیری از  از بین رفتن اطلاعات نرم افزار حسابداری خود انجام دهید را ذکر کردیم .