حسابداری تا سال 1980 به روش دستی انجام می شد اما بعد از آن و زمانی که کامپیوترها به بازار آمدند نرم افزار های حسابداری دقیق و قابل اعتماد کار خود را آغاز کردند.

در یک نرم افزار حسابداری مجموعه ای از فعالیت ها ، محاسبات و کنترل ها جهت جمع آوری ، ثبت ، دسته بندی و خلاصه سازی اطلاعات حسابداری به منظور تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری مدیران طراحی شده اند .

حسابداری به روش کامپیوتری یعنی استفاده از کامپیوتر و نرم افزار حسابداری برای ذخیره سازی ، نگهداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری .

روش کامپیوتری و استفاده از نرم افزار حسابداری امکانات زیادی در اختیار ما قرار می دهد که تا قبل از این در روش حسابداری دستی این امکانات وجود نداشت با هم برخی از این امکانات را بررسی می کنیم .

خودکارسازی : از آنجایی که کار محاسبات نرم افزار حسابداری انجام می شود خیلی از مراحل تکراری و زمان بر که در حسابداری به روش دستی وجود داشت را از بین می برد برای مثال ثبت فاکتور های فروش برای مشتریان که در گذشته و به صورت دستی با صرف زمان زیاد انجام می شد حالا با نرم افزار حسابداری به سادگی و بدون اتلاف وقت انجام پذیر است .

دقت : طراحی نرم افزار های حسابداری به گونه ای است که جزئی ترین مسائل را در خود به نمایش می گذارند همچنین به محض اینکه شما اطلاعات را در سیستم ثبت می کنید تمام محاسبات اعم از جمع و تفریق بلا فاصله در نرم افزار حسابداری انجام می شوند .

دسترسی آسان به اطلاعات : یکی از بهترین قابلیت های نرم افزار حسابداری که طی چند سال اخیر پیشرفت های بسیاری نیز داشته دسترسی آسان به اطلاعات است که حتی به اشخاص اجازه می دهد بیرون از محل کار به اطلاعات حسابداری به صورت ایمن دسترسی داشته باشند.

قابل اعتماد بودن : به دلیل اینکه محاسبات از طریق کامپیوتر انجام می شوند بسیار دقیق بوده و در نتیجه صورت های مالی که توسط نرم افزار حسابداری ارائه می شود بسیار قابل اعتماد هستند .

مقیاس پذیری : وقتی شرکت شما رشد کرده و روز به روز پیشرفت می کند ، اطلاعات حسابداری شما افزایش پیدا کرده و احتمال بیشتری در به هم ریختگی و آشفتگی اطلاعات شما وجود دارد با وجود نرم افزار حسابداری نگهداری اطلاعات با نظم بیشتری انجام شده و دسترسی به اطلاعات نسبت به روش حسابداری دستی بسیار آسان تر است .

سرعت : با استفاده از نرم افزار حسابداری تمامی مراحل آماده سازی حساب ها سرعت پیدا کردند از این گذشته گزارشات و صورت های مالی در کوتاه ترین زمان و تنها با یک کلیک تهیه می شوند و دیگر نیازی به انتظار ساعت ها و حتی روزها صرف زمان برای ارائه یک گزارش صحیح به مدیران نیست.

امنیت : آخرین اطلاعات حسابداری موجود در نرم افزار حسابداری می تواند در هار دیسک هایی ذخیره شده و خارج از شرکت و در چند نسخه در جاهای مختلف نگهداری شوند و این اطلاعات از آسیب های ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله ، آتش سوزی ، سیل و سوء قصد های احتمالی در امان خواهد بود و در زمانی که سیستم شما با مشکلی برخورد کرد می توانید اطلاعات خود را روی سایر کامپیوتر ها به راحتی بازگردانی کنید.

مقرون به صرفه : از آنجایی که استفاده از نرم افزار حسابداری به جای روش دستی قدیمی بسیار کارآمد است طبیعی است که کارها سریعتر انجام شده و در زمان و در نتیجه در هزینه ها صرفه جویی می شود .

قابلیت نمایش عالی: نشان دادن گزارشات ، صورت های مالی و حساب ها زمانی که از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند می تواند در فرمت ها و شکل های مختلف انجام شود . شما می توانید اطلاعات را در جداول و نمودار های مختلفی نمایش دهید .