بهترین نرم افزارهای حسابداری کدامند؟ این سوال کلی تر از آن است که بتوان به آن یک پاسخ روشن داد، مثل این است به بپرسیم بهترین خودرو کدام وسیله نقلیه و کدام شرکت خودروسازی است. برای پاسخ، باید اول روشن کنیم بهترین نرم افزار حسابداری برای چه کاری، مثل اینکه بپرسیم بهترین خودرو برای چه منظوری.

برای روشنتر شدن مطلب بهتر است ابتدا به دو مبحث اشاره کنیم: یکی تاریخچه پیدایش نرم افزار حسابداری، و دیگری مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری. در ادامه به توضیحاتی کوتاه جهت این موارد خواهیم پرداخت، لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و از بخش نظرات، سوالات و مطالب مد نظر خود را با ما در میان بگذارید.

تاریخچه پیدایش نرم افزار حسابداری

 

میتوان گفت تاریخچه پیدایش نرم افزار حسابداری با تاریخچه پیدایش کامپیوتر بی ارتباط نیست. در واقع یکی از اولین کاربردهای کامپیوتر از بدو اختراع آن تولید و استفاده از نرم افزارهای حسابداری بوده است. در شرایطی که محاسبات مالی و دستمزدهای شرکت های بزرگ حجیم و زمانبر بود اختراع کامپیوتر امکان پردازش ریاضی خیلی سریعی را برای مدیریت بنگاه ها برای امور مالی فراهم می ساخت. کامپیوترهای اولیه در دهه 40 قرن بیستم میلادی در ایالات متحده اختراع شد. این کامپیوترها ماشین های غول پیکری بود که در اطاق های بزرگ با دستگاه های تهویه برای خنک نگاهداشتن فضا نگهداری می شد.

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

از همان ابتدای اختراع کامپیوتر رشد این صنعت در جهت تولید کامپیوترهایی با حجم کمتر، ظرفیت و سرعت پردازش بیشتر جلو رفته است. با گذشت زمان کامپیوترهایی با قدرت بسیار بالا به نام ابر کامپیوتر، و کامپیوترهایی با اندازه و قدرت متوسط و کم به نام مینی کامپیوترها پا به عرضه وجود گذاشت. تمامی این کامپیوتر های اولیه توسط شرکت های سازنده و با قیمت های بسیار گزاف اجاره داده می شد. ورود این کامپیوترهای به ایران در دهه 40 شمسی صورت گرفت.
در این دوران کامپیوترهای شرکت آی بی ام یکه تاز در موسسات برزگ دولتی خصوصا شرکت نفت بود. با گذشت زمان شرکت های دیگر آمریکایی مانند ان سی آر در ایران جای پا پیدا کردند. یکی از مهمترین کاربردهای این کامپیوترها امور حسابداری و مالی بود. تمامی نرم افزار های مالی و حسابداری این کامپیوترها تحت نظارت مهندسین شرکت های فوق الذکر و به صورت اختصاصی توسعه داده می شد. با انقلاب اسلامی تمامی متخصصین این شرکت های خارجی در ایران، چه متخصصین سخت افزاری و چه متخصصین نرم افزاری، از ایران رفتند و این شرکت تحت مالکیت دولتی ایران قرار گرفت.

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

  ظهور کامپیوترهای شخصی در آمریکا در دهه 80 میلادی انقلابی در صنعت کامپیوتر ایجاد کرد و تملک کامپیوتر در دست شرکت های بزرگ را به تملک توسط افزار و شرکت های کوچک گسترش داد. دهه 60 شمسی، با ورود انواع کامپیوترهای شخصی آغاز دوران شکوفایی صنعت کامپیوتر در ایران بود. به موازات وزود کامپیوترهای شخصی، برنامه نویسان ایرانی نگارش انواع برنامه های حسابداری و مالی با زبان های برنامه نویسی رایج آن زمان را آغاز کردند. همه جا گیر ترین این زبان ها، زبان برنامه نویسی فاکس پرو بود که برنامه های حسابداری متعددی با این زبان توسط افراد و شرکت های متفاوت به بازار عرضه گردید.

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

عکس یکی از کامپیوتر های شخصی اولیه

طی حدود سه دهه گذشته صنعت نرم افزاری ایران پیشرفت چشمگیری داشته است. مهندسین نرم افزاری در این کشور توانسته اند آخرین فن آوری نرم افزاری را جذب و در قالب نرم افزارهای پیشرفته به بازار عرضه کنند. نرم افزارهای حسابداری، به خاظر گستردگی کاربرد آن در موسسات و شرکت ها، همواره از اهداف کلیدی توسعه در شرکت های معتبر نرم افزاری بوده است. یکی از نمونه نرم افزارهای مالی، نرم افزار حسابداری کاکتوس است. اولین نسخه این نرم افزار در سال 1374 شروع به نگارش شد.
آخرین نسخه این نرم افزار با فن آوری دات نت و برنامه نویسی سی شارپ با استفاده از بانک اطلاعاتی اسکویل سرور 2014 و بالاتر، از نرم افزارهای مطرح بازار ایران است. نرم افزار حسابداری کاکتوس در سه مدل ساده، عمومی، و جامع، با قابلیت های ساده تر و محدود تر تا گسترده تر و جامع تر عرضه می گردد. برای هریک از این مدل ها یک نسخه رایگان نرم افزار هم ارائه می شود. نسخه های رایگان برنامه حسابداری کاکتوس قابلیت ذخیره سازی حداکثر تا 50 سند حسابداری را داراست. کاربر می تواند با فشرده سازی اسناد حسابداری خود در این حجم از این نرم افزار رایگان برای کارهای واقعی و عملی خود استفاده نماید.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری

 

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری در مقایسه با کار حسابداری به روش سنتی، به آنچنان حدی رسیده که تدریجا استفاده از نرم افزار به صورت امری الزام آور برای حسابداران و مدیران مالی شده است. در دوران حاضر دیگر نمی توان تصور کرد که فرد حسابدار بدون استفاده از نرم افزار و به صورت روش های سنتی دستی اقدام به ثبت تراکنش های ملی کرده گزارشات مورد نظر را به صورت دستی استخراج کند.

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

برای درک بهتر این موضوع می توان این مثال را درنظر گرفت که برای طی یک مسیر، روش پیاده رفتن با رفتن با ماشین کدام کارآمدتر است. اگرچه می شود مسیرهای کوتاه را پیاده طی کرد ولی طی مسیرهای طولانی تنها با ماشین طی شدنی است. در مبحث حسابداری، تلفیق دقت در کار بعلاوه سرعت عمل لازم تنها با استفاده از نرم افزار قابل دسترس است. البته مطلب از این هم فراتر می رود.
وقتیکه کاربر از نرم افزار استفاده می کند، و با این فرض که نرم افزار بر اساس اصول حسابداری نوشته شده و کار می کند، کار کاربر الزاما در یک چارچوب درست انجام می گردد و تحت تاثیر سلیقه های شخصی کاربر قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر نرم افزار تضمین کننده اعمال اصول درست حسابداری در کار می شود. بطور خلاصه مزایای استفاده از نرم افزارهای حسابداری در مقابل کار دستی را به صورت زیر فهرست کرد:

1- کاربرد درست اصول حسابداری
2- حفظ دقت در محاسبات و تهیه گزارشات
3- سرعت عمل بالا
4- امکان کار گروهی و همزمان چندین کاربر
5- سهولت ذخیره سازی و جابجایی اطلاعات

انواع نرم افزار های حسابداری رایگان

 

نرم افزار حسابداری انواع متعددی دارد. این تنوع تابعی از تنوع نیازهای مدیران مالی و حسابداران می باشد. تنوع در برنامه های حسابداری از چند منظر قابل بررسی است. یک وجه تمایز برنامه های حسابداری، تفاوت ها در گردش کار کسب و کار مورد نظر است. کسب و کارهای متفاوت نیازمند برنامه های متفاوت حسابداری است. مثلا برای کار پیمانکاری و کار صنعتی نیاز به نرم افزارهایی با تفاوت هایی متناسب با پیمانکاری یا صنعتی نیاز است. این درست است که حسابداری، در حالت انتزاعی، برای همه تراکنش های همه کسب و کارها یکسان است، ولی امکانات متفاوت تعبیه شده در برنامه حسابداری می تواند کاربری بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد. در زیر لیستی از برخی از انواع برنامه های حسابداری درج شده است:

  1. حسابداری واردات و صادرات
  2. حسابداری فروشگاهی
  3. حسابداری بازرگانی
  4. حسابداری پیمانکاری
  5. حسابداری صنعتی
  6. حسابداری ارزی
  7. حسابداری پخش مویرگی
  8.  

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

تفاوت دیگر در برنامه های حسابداری، قدرت برنامه و گستردگی عمل آن است. برای حمل بار، بسته به وزن و حجم آن، از ماشین های متفاوت استفاده می شود. برای حمل یک چمدان می شود از یک خودرو شخصی استفاده کرد ولی برای حمل یک محموله 50 تنی سنگ معدن کامیون های ویژه معدن جوابگو است. برخی برنامه های حسابداری برای امور کستو کارهای کوچک و استفاده یک کاربر مناسب می باشد. این برنامه ها کاربری ساده ای دارد و نیاز به تخصص خاص کاربر ندارد و هزینه آن به نسبت پایین است.
در طرف مقابل طیف، نرم افزارهای حسابداری ویژه شرکت ها و موسسات بسیار بزرگ، لازم است قابلیت کار سنگین را داشته باشد. توانمندی بانک اطلاعاتی، سرعت اجرای بالا برای حجم اطلاعات بسیار زیاد و در شرایط کار همزمان چندین کاربر، عدم وابستگی به مکان اجرا توسط کاربران، از جمله ویژگی های مورد نیاز در این نرم افزارها می باشد.

بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان

 

با توجه به مطالب عنوان شده در بالا اکنون می توان برای مشخصات بهترین نرم افزار حسابداری رایگان اظهار نظر کرد. برای روشن تر شدن مطلب لازم است بدانیم بهترین نرم افزار حسابداری رایگان چه نرم افزاری نیست:

  1. نرم افزار حسابداری رایگان قابلیت ثبت تراکنش های مالی یک موسسه بزرگ را ندارد
  2. نرم افزار حسابداری رایگان توانایی کار همزمان چندی کاربر را ندارد
  3. نرم افزار حسابداری رایگان نمی تواند دارای امکانات ویژه برای کارهای تخصصی بالا با گزارشات تخصصی باشد

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

اما چنین نرم افزاری چه توانمندی هایی دارد:

    • سادگی نصب و راه اندازی
    • سادگی کاربری
    • دارای امکانات کلیدی و پایه در مبحث اصول حسابداری، و ارائه گزارشات پایه حسابداری

معرفی بهترین نرم افزار حسابداری رایگان سال 1398

 

معرفی بهترین نرم افزار های حسابداری رایگان 1398

این نکته نیز باید مد نظر قرار گیرد که غالبا (و البته نه همیشه) هدف شرکت ها از ارائه نرم افزار حسابداری رایگان جلب نظر کاربران به خرید برنامه های اصلی غیر رایگان شرکت می باشد. البته این امر بدین معنی نیست که با نرم افزارهای حسابداری رایگان نمی توان کار جدی و عملی کرد.
بعنوان مثال در مورد نرم افزار حسابداری رایگان کاکتوس، کاربر می تواند با محدود ساختن تعداد اسناد حسابداری به حداکثر 50 سند، از این نرم افزار استفاده عملی کند. این نرم افزار در سه مدل ساده، عمومی، و جامع عرضه می گردد. دارای کاربری ساده بوده و جز محدودیت در تعداد ثبت اسناد حسابداری، تفاوت دیگری با نسخه های اصلی این برنامه ها ندارد.